tisdag 29 juli 2014

Tufft

Som jag skrev tidigare så är det fullt ös för Eilika i skolan från första dagen! Det är rätt så tufft  för vår Lilla E nu faktiskt.

Jag har ju inget att jämföra med men jag har fått för mig att det är ett rätt så högt tempo, höga krav, låna dagar och mycket läxor i skolan här jämfört med i tex Sverige. Ni som vet, har jag rätt?

Eilika går alltså i tredje terminen (utav 4) i årskurs 3. Hon är 8 år och fyller 9 en vecka innan hon går ut 3:an. Hon börjar skolan klockan 8.00 och slutar klockan 14.40 måndag till onsdag och 13.20 torsdag och fredag. Efter skolan erbjuds diverse sporter och aktiviteter och det är obligatoriskt att delta i minst en sport efter skolan. Eilika har dans på tisdagar och så rider hon på torsdagar (ej i skolans regi).

Dagens läxa (som förvisso var något mer än vanligt) var:

  • Läsa en bok på ca 15 sidor
  • Träna på stavning samt skriva 10 ord och 2 meningar. Dom får 10 nya ord per dag och prov varje fredag.
  • Läsa en text på afikaans
  • Räkna 30 mattetal som hon fått på ett löst blad
  • 1 sida matte i en av hennes 2 matteböcker (ca 16 tal och 4 lästal)
  • 4 sidor engelska vilket innebar att läsa en kort artikel, svara på 5 frågor från artikeln, skriva meningar med 5 givna ord, skriva 5 andra ord i bokstavsordning, skriva ner 5 ideér till nyheter i en tidningsartikel (5 givna situationer), skriva 4 meningar som beskriver 4 olika ord och slutligen skriva en kort tidningsartikel genom att använda en av ideérna från tidigare uppgift.
Häpp! Riktigt så här mycket har hon inte varje dag men återkommande dagligen är 1-2 sidor matte, läsa en kort bok, rättstavning 10 ord och afrikaans.

Under dagen i skolan är det ett väldigt högt tempo. Det är 28 barn i klassen och en lärare. Dom har två raster dom dagarna dom går länge. En på 40 minuter på förmiddagen (när dom även ska hinna äta sin medhavda matsäck) och en på 20 minuter på eftermiddagen. Andra rasten faller bort torsdag och fredag. Eilika är rätt trött när hon kommer hem!

Som den ömma moder jag är så känns allt detta rätt så tufft för en 8-9-åring. Hur ser en skoldag för samma åldersgrupp ut i Sverige? Hur mycket läxor har barnen? Hur långa skoldagar har barnen? Skulle gärna vilja veta för nu sitter jag mest här och tror!

Men hon kämpar på vår lilla tjej! Jag fick signera hennes "test book" idag. Hon hade ALLA rätt på fredagens rättstavningsprov. 25/25! Och hon hade skrivit jätte fint! Mycket beröm från mamma och hon växte säkert en hel meter!

1 kommentar:

  1. Hälsa henne att vi är stolta över henne i familjen paskota!

    SvaraRadera