onsdag 3 juni 2015

IN, UT! IN, UT! IN, UT! IN, UT!

I går kändes det lite som en av scenerna i Sällskapsresan Snowroller! Ni vet den där när hela familjen ska ta kort till liftkorten i en fotoautomat! In, ut!

Fast vi tog inte kort i en fotoautomat utan vi var hos tandläkaren. Hon som ansvarar för att boka tid hos tandläkaren i familjen tycker inte om att gå till tandläkaren och därmed blir det tyvärr allt för sällan. Som tur är så verkar familjen har super starka tänder!

I går hade vi tid på löpande band hos vår tandläkare Dr Brink. Julle var först kl 15.00. Inga hål! Har aldrig haft några i sitt 19-åriga liv. Däremot var en kindtand lite chippad och behövde slipas till och fyllas lite. Snabbt gjort!

Jag hämtade Eilika i skolan och var på plats hos tandläkaren precis när Julius var klar. Timing! Min tur och Julius stannade kvar och höll Eilika sällskap i väntrummet. Inga hål hos mig heller med en spricka i en kindtand som inte behövdes åtgärdas. Så länge jag inte får ont av den i alla fall. Jag är bra på att gnissla tänder när jag sover. Dags att fixa en ny bettskena.

Eilikas tur och Julius åkte hem. Hon har ett litet hål som hon även hade för två år sedan, men i en mjölktand. Den tanden ska snart ramla ut och hålet har inte blivit större så ingen åtgärd. Polering av tänderna vägrade damen dock! Ingen skada skedd då hennes tänder ändå är så fina och välborstade.

Alla undersökningar gick så snabbt att tandläkaren fick vänta en stund tills Harald kom men det gjorde ju inget. Då hann hon fylla i våra journaler ordentligt. Inga hål hos Harald heller!

Siste man fick betala! Med facit i hand så skulle vi ha skickat Julius till tandläkaren i Sverige i stället. Han får visst gratis tandläkarvård till och med det året han fyller 19. Det upptäckte jag dock för sent! Men trots det misstaget så är tandläkarkostnader betydligt billigare här än i Sverige. För undersökning, röntgen samt rengöring och putsning betalade Harald motsvarande SEK714/vuxen. När jag kollade på Folktandvården i Stockholm så skulle samma undersökning gå på SEK1900. Eilika betalade vi inte lika mycket för och inte för Julius undersökning heller. Men vi fick ju däremot betala lite extra för Julius fyllning. I vilket fall som helst så gick hela kalaset på knappt SEK2500.

Här har ni klippet från Sällskapsresan. Spola till 4.02 in i klippet så kommer ni rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar