tisdag 11 oktober 2016

Namibia- flamingos och schakaler

Dagen efter vår ökenresa blev inte lika strapatsrik men så fylld av upplevelser att det får bli två inlägg. Ett förmiddagsinlägg och ett eftermiddagsinlägg. Ja annars blir det ett JÄTTE långt inlägg om jag ska få plats med alla foton! Haha!

Swakompmund var inbäddat i ett stort moln från havet och lite kyliga vindar. Vårt mål för förmiddagen var nästa stad, Walvis Bay. Walvis Bay är Namibias största och i princip enda hamnstad. Här finns en stor naturlig hamn som har varit av intresse för diverse kolonialstater sedan 1485, då den upptäcktes av portugiserna. Sedan dess har holländare, engelsmän och sydafrikanerna haft sina duster om hamnen. Så sent som 1993 fick Namibia styre över staden.

Det är en häftig stad där öken och hav möts. Rika fiskevatten och rikt djurliv.

Det tar bara drygt 30 minuter att köra mellan Swakopmund och Walvis Bay.


Svårt att se i diset men det ligger fullt med båtar på redden och ett par oljeplattformar stoltserar ute i bukten.


Pappa, mamma och småsystrar, visst påminner detta om Saudi (bodde i Saudi Arabien med min familj mellan 1980-1983)?!


Stranden i Walvis Bay var lite dyig och ingen vidare badstrand.
 

Sådana här underliga, gyttjiga sandfenomen fanns på stranden.

Vi körde vidare ut längs lagunen och träffade på diverse fåglar och även schakaler.
 

Pelikaner.


Luftning pågår!


En flamingo.
 

Plötsligt fick vi syn på en schakal. Den sprang in genom en tunnel under vägen.
 


Och vips kom den ut på andra sidan.
 

Och efter kom en till. Säkert ett äkta par!
 

 Så fina. Dom stod länge och tittade på oss.


Eilika hoppade ner från vägen för att se om det kanske fanns ungar i tunneln, men hon såg inga.
 

Far och dotter.
 

Här snackar vi flamingos! I MASSOR!
 

Just dessa var större flamingo. Närmare stan fanns det mindre flamingo.
 

Up, up and away!
 

Smörgåsbord!
 

Bakom oss körde lastbil efter lastbil fullastad med salt förbi. Det finns gigantiska saltfält lite längre bort i lagunen.
 

 Lite synkroniserad dans kanske?!


Efter flamingosafarin åkte vi tillbaka till den sumpiga stranden för att äta på den kända restaurangen The Raft.
 
 

Ligger ju väldigt häftigt måste jag säga men maten imponerade inte. Jag beställde sushi som var något av det äckligaste jag ätit. Dom hade sockrat riset!!!! Usch!
 
Ja, ja man kan inte ha allt. Just maten har generellt varit en besvikelse under resan. Inte mycket finess på den tyvärr, trots att dom har tillgång till hyfsat bra råvaror. Som fisk och kött. Allt annat importeras däremot från Sydafrika.

Fortsättning följer.......

1 kommentar:

  1. Fantastiska bilder! Gör du papperskopior ibland. Jag älskar att fotografera och tänker ofta att jag skulle vilja ha foton i ram. Fast det blir väldigt sällan
    Rolig resa ni har framför er - sverigerresan. Den kan jag ibland oroa mig lite över. Tänker att jag kanske kommer känna mig som att jag inte passar in.
    X

    SvaraRadera