tisdag 14 mars 2017

Ruffel och båg

Jag tycker det är ett riktigt ruffel och båg som, framförallt europeiska, flygbolag börjat med! Gör mig riktigt förbannad faktiskt!

Nu har ju Eilika och jag flugit med Qatar Airways dom senaste rundorna över jordklotet så jag kan inte riktigt svara på när detta fenomen uppkommit. Uppmärksammade det första gången när jag bokade Julius biljett tor och retur Köpenhamn-Kapstaden, med British Airways, förra månaden.

Vad är det hon babblar om frågar ni er skrämt?! Jo, när jag bokar flygbiljetter, 99,9% av gångerna mellan Kapstaden och Köpenhamn, så letar jag efter billiga biljetter men även med bra tider. En layover på 5 timmar mitt i natten med Emirates går bort. Även om dom ofta har bra priser. Till exempel. Så när vi raskt ville flyga hit Julle så blev det British Airways som hade bäst pris och tider. Nu blev det ju inte så värst billigt men det var för att vi bokade så nära inpå avresa.

Men......det hade kunnat blivit ännu dyrare! När vi skulle gå in på bokningen och seata Julius så kostade det extra!!!! Och inte så lite extra heller! Jag blev helt paff! Eftersom den unge mannen reste själv och ändå mest tittar på film så var det ju inte skitviktigt var han satt så jag snålade och förbokade inte någon plats till honom. Han hamnade förstås låååång bak och i mittensäte på långflygningen men han överlevde.

När det bestämdes (närmare bestämt den 8 januari) att Eilika och jag ska flyga till Sverige en sväng nu i mars så skannade jag av prisläget och tiderna på dom flygbolag som behagar flyga mellan Köpenhamn och Kapstaden. Det blev Lufthansa som vann! Njae, det visade sig sen när jag bokat, via Lufthansas hemsida, att vi flyger med Edelweiss Air och Swiss Air. Men det blir nog bra! Pilleterna var ju inte skitbilliga nu heller men drygt 16000.- för oss båda fick duga.

Det konstiga var att det inte gick att seata vid bokningstillfället och sedan har jag varit inne ett flertal tillfällen på Lufthansas hemsida för att fösöka seata oss. Nepp, gick inte och ingen information! Grrrr!

Igår fick jag ett mail från Swiss Air att NU kunde jag seata oss men via DERAS hemsida. Tack! Hade ju varit skitbra om Luftwaffe hade informerat om det. Anyhow, jag kunde boka sittplatser på Swiss Air sträckorna MEN jag fick betala!!!! På Edelweiss Air sträckorna var jag tvungen att gå in på DERAS hemsida, OCH betala! Det slutade alltså med att jag fick betala drygt 1400.- extra bara för att få välja platser!

Nu fick det bli så eftersom vi är två som flyger och det är ganska viktigt ändå att vi sitter på bra platser. Eilika sover bäst om hon får sitta vid fönstret.

Men hallå! Det är skandal tycker jag. Och det framgår ingenstans när du bokar eller det framgick inte på bokningsbekräftelsen jag fick på mail. Så dåligt!

Jag menar en plats i en flygstol har jag ju redan betalat för! Eller?!

Så är det INTE på Qatar Airways, tack för det! Eller på Turkish Airlines, mig veteligen.

Nej, europeiska flygbolag, SKÄRP er! Ni har missat det där med nöjd kund osv. Redan innan flygresan ens börjat!

2 kommentarer:

  1. Thomas Bäckman14 mars 2017 kl. 15:04

    Tråkig utveckling, verkar som om fler och fler företag går samma väg som telefonbolagen och verkar tycka att normalläge är missnöjda kunder.

    SvaraRadera
  2. Precis samma sak hände oss nu med Lufthansa! Jag bokade biljetterna till USA redan i september men då kunde jag inte boka platser, vilket jag gärna vill eftersom det inte är så kul att sitta illa under en sådan lång flygning. Nu, förra veckan kunde jag äntligen boka platser, vilket jag fick veta via mail, men det kostade över 2000 kr extra!!! Rena rama BS!!! Men jag bokade och betalade. Men håller med...Ruffel och båg och allt för att krama ur mer pengar ur resenären.

    Kram och hoppas ni får en fin resa till Sverige!

    Anneli

    SvaraRadera