torsdag 6 april 2017

Sverigeresa

Vi har hunnit med en resa till Sverige sedan sist!

Harald råkade boka in sin jobbresa till Europa precis samma vecka som som Eilika hade höstlov. Så tokigt! Men det blev faktiskt riktigt bra! Eilika och jag tog också en "jobbresa" till Sverige samma vecka!

Veckan ägnades helt och hållet åt att förbereda vårt fritidshus till ett permanent boende för 2 vuxna, 1 barn, 1 stor hund och en fluffig katt. Jag jobbade hårt den veckan kan jag tala om!

Nu blev det ju så att vi reste ju inte tillsammans med Harald. Vi är som kungafamiljen, reser aldrig på samma plan :) Nej han simmade Sydafrikanska Masters mästerskapen i East London först. Eilika och jag flög hem på fredagen och Harald kom sen på tisdagen. Sen flög Eilika och jag hem (ja, vi flyger hem i båda riktningarna) på måndagen veckan efter och Harald kom hem först på fredagen. Häpp!
 

Godnattpuss till Harald via Whatsapp! På planet redo att lyfta från Kapstaden!


Det första Eilika vill ha när vi landar på Kastrup är en korv med bröd. Och vi hann lätt med det innan tåget gick mot Karlskrona! Lycka!


Jo det ÄR grått i Sverige så här års men fint ändå kan jag tycka. OCH det snöade lite, lite!


Ett annat måste; en Delicato chokladboll på tåget! 


Blev hämtad på stationen av älskade sonen och Eilika var helt salig för det SNÖADE!


Ja kolla vad snö! :)


Kylslaget för oss som inte har kallare än +6C mitt i vintern!


På Aspö så låg det till och med lite, lite snö på marken! Första snön vi upplevt på över 7 år!


 Och snödropparna gjorde skäl för sitt namn!


Det lilla gossebarnet hittade sin Brio tågbana!

Födelsedagsmiddag för pappa hemma hos mamma och pappa samma kväll vi landade. Kul att träffa farmor, fastrar, farbror, kusin, syster, systerson och så mamma och pappa förstås. Vi klarade det galant trots att vi var smått trötta! Och mamma bjöd på bästa middagen; rökt lax från Sturkö rökeri! Finns nog inget godare!


 Det var kalla nätter och vackra frostiga mornar nästan hela veckan vi var där. Jag hann ju dock tyvärr inte vara ute och njuta  av det vackra vårvädret! 


Måndag morgon susade tre generationer till IKEA i Karlskrona!

Eilika vägrade följa med om inte mormor hängde på. Och mamma vet att åker man till IKEA med Garbriella så går det smidigt och lätt. Den mesta shoppingen är redan gjord genom att kolla in hemsidan sen är det bara att skriva ut shoppinglistan och kolla på plats att allt stämmer överens med hur jag tänkt mig.
 

Alltså denna unge och gosedjur! Jo, Isak hängde med hem!


Och så det bästa av allt; IKEA lunchen!

På tisdagen skjutsade jag Eilika till Aspö skola! Hon skulle få hälsa på där under dagen. Det blir ju förmodligen skolan där hon kommer att gå årskurs 6! Jag åkte hem igen och fortsatte med mitt röj och stök. På eftermiddagen åkte jag in till stan för att hämta ut en del beställda varor samt hämta maken på tågstationen. Eilika kunde ju gå hem själv från skolan! Så skönt! Vilken frihet både för mig och henne!


Bilen på färjan och 25 minuter senare är man mitt inne i Karlskrona!


Tanka helt själv! Inte vad jag är van vid längre!


Och priset!!! I Sydafrika betalar jag 8.47 för dieseln!


En liten kort promenad ner till sjön (ja man säger så på Aspö, fast det är havet.)


Precis som vid mitt andra hemma så susar marinens båtar fram och tillbaka ute på havet!


Funderade över vår väldigt, väldigt vita hund när jag såg denna härliga väg! Hmmm.....


Men så vackert!


Har man varit på IKEA så får det ju en del konsekvenser! Jag skruvade en hel del kan jag säga!

På torsdagen åkte vi alla tre in till stan för att besöka Skattemyndigheten och skriva in oss i Sverige. Lika bra att få det gjort. Vi ska ju bara mer eller mindre packa i hop och förbereda huset i Sydafrika för uthyrning och sedan är vi i Sverige igen! Man måste ju bara älska den svenska effektiviteten! Knappa 15 minuter och varsin ifylld blankett senare så var det klart! Och nu ramlar det in kuvert till oss som mamma och mamma tar hand om. Jag har redan blivit kallad till både mammografi och cellprovtagning! Så långt hade vi ju inte tänkt! Trodde nog att det skulle ta liiiite längre att hamna i rullarna igen. 

Tillbaka till ön igen så skjutsade jag Eilika direkt till församlingshemmet där dom har (gratis!) ungdomsverksamhet varje torsdag. Middag ingår i priset gratis! 
 

Vacker solnedgång på andra sidan ön när jag hämtade hem henne igen!


Ett extra stopp för att hälsa på Birgers islandshästar var ett måste!
 
 


Så gosiga!


Lilla fröken på väg ut till dusch och bastu för lite spa! Duschen i huset blir inte riktigt varm. Mycket skönare att duscha i dubbeldushen i gästhuset och avsluta med en skön varm bastu.
 

Fredag kväll traskade hon iväg till Linnea för en sleep over! Vilken lyx att kunna gå själv! Och till och med när det börjar skymma!



Mitt fredagsnöje blev att göra vår branta trappa lite mer Idefixvänlig. Blev väldigt bra faktiskt!



Lördag förmiddag körde jag genom Aspös trollskog för att komma till.....


....tippen! Som man gör i Sverige på lördagar! Hade ju en hel del tomkartonger och annat att slänga.


Eilikas och min smarriga lördagsmiddag!


Vår! Grannen eldar för fullt! Eilika blev rätt så nervös. Vi har ju inte så bra erfarenheter av bränder i vegetationen.


Söndag kväll kom Harald tillbaka från Eskilstuna där han simmat SM. Då blev det räkfrossa!
 

Eilika trivs i sitt nyinredda lek- och skrivbordsrum. Hon har full koll på vem som kommer in genom grinden! 

Jag har nu lyckats röja ut en hel del i vårt lilla hus. Gästhuset är nu fullt med saker som vi ska sälja på loppis i sommar. Slängt en hel del också förstås. Eilika har fått två rum inredda. Nästan klara. Det ska till en ny säng bara men den orkade jag inte lasta i bilen själv på IKEA. Den samt en del annat beställer vi så att det kommer lagom tills vi flyttar. Eilika har nu alltså ett sov-, mys- och läsrum och ett lek- och skrivbordsrum. Båda gavelrummen på övervåningen blir hennes.

Möblerat om i vardagsrummet, planerat hur vi ska göra i vår lilla kontorsdel (blir soffhörna i stället), flyttat linneskåpet från sovrummet till köket istället (till porslin och kökssaker), flyttat om i skåp och lådor rent generellt, planerat inköp av skåp, sängar, sängbord, garderob och soffa, fixat mathörna och sovplats åt båda djuren. En del skåp kvar att gå igenom när vi kommer nästa gång men vi är på god väg. Nu känns det helt ok att ramla in med hund och katt i juni. Ett mycket välutnyttjat och välbehövt Sverigebesök!


Mys i SAS loungen på Kastrup! Hon tryckte i sig kinesisk pepparrot!
 
 

På planet igen!


Mellanlandning i Zurich! Mycket fin lounge med balkong ut mot start- och landningsbana!


Och kök med kock som lagade maten åt dig!


Fick tummen upp av lyxliraren!


Tafelberget hade tjusig, svajjig hatt på sig när vi landade på tisdagsmorgonen!


Tyvärr, efter en del strul med betalningen av parkeringen, så hamnade vi ju i den allra värsta morgontrafiken. Dessa minibussar (taxibilar) är fullständigt livsfarliga! 


Men vi klarade det! En välbehövlig tupplur på eftermiddagen!

Nu har vi varit tillbaka till vardagen i drygt en vecka igen! Nu MÅSTE jag ta tag i alla förberedelser inför flytten. Listan är lång och det är bara 74 dagar kvar tills vi flyttar! OMG!!!


5 kommentarer:

  1. Ja det är ju frihet som svenska barn har! Tror det kommer bli toppen för er att flytta.

    SvaraRadera
  2. Härligt att ni börjar få i ordning och att det känns bra! Vi har nu två veckor kvar och det börjar brinna lite i knutarna, fast nu har vi ju boende och sådant klart i Sverige, här är det mer att få fixat med det som är här på plats innan flytten. Men det ordnar sig säkert, på något vis gör det ju det...

    SvaraRadera
  3. Hej igen. Skrev något i en kommentar men det hittar jag inte. Vi planerar på att åka till kapstaden och bo på hos en volentärfamilj.
    Har en pojk på 11. Har ni tid att ge lite information och samt råd. Skolor m.m.
    Mvh maria förresten tråkigt att ni flyttar hem men skönt. Jag är också från Karlskrona

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Jag har svarat dig under inlägget Ett dramatiskt dygn.

      Radera