lördag 12 mars 2011

Cape Point Ostrich Farm

Idag har Eilika varit på Cape Point Ostrich Farm. Har tänkt åka ut dit flera gånger men det har aldrig blivit av. Som i torsdags t.ex.

Vi såg många strutsar och var inne i deras butik där som säljer massor med saker gjorda av struts skinn. Oftast infärgat skinn i många härliga färger. Hade tänkt köpa mig en ny plånbok men jag blev hastigt snål och köpte ingen. Dom kostar ca R1000. Men dom är fina och jag köper ju inte ny plånbok allt för ofta så jag ska nog åka dit i gen och kosta på mig en fin. Eilika fick i alla fall en nyckelring med en rosa strutsfjäder i.

Sedan gick vi runt och spanande in alla strutsar. Man kan hänga med på en guidad tur på 30 min då man får se ägg och små kycklingar men vi skippade det denna gång. Eilika var så nöjd ändå.

Den här herren vankade fram och tillbaka och såg rätt hotfull ut stundtals. Det visade sig att frugan låg och ruvade på 12 ägg lite längre bort.

Vi hade tur och vi se när hon stod upp. Hon fixade och trixade så att äggen skulle ligga perfekt.

Hon silade jorden runt äggen genom näbben så att den skulle bli mjuk och hon flyttade äggen så att dom skulle ligga bra.

Pappa struts på väg för att kolla att frugan och äggen inte är i fara.

Hon var verkligen en perfektionist. Hon reste på sig säkert 5 ggr för att justera äggen.

Innan hon äntligen kunde lägga sig ner ordentligt.

Så! Nu syns inte äggen och hon verkar glad och nöjd

Här såg vi en struts skola eller dagis. Trodde Eilika i alla fall. Alltså ett gäng yngre strutsar.

Eilika gillade inte riktigt att vända ryggen mot strutsarna. Det fanns varningsskyltar att dom är farliga djur lite här och där.

Eilika hittade även några fina strutsfjädrar som vi nu har tvättad i barnshampoo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar