tisdag 16 oktober 2012

Än är inte undrens tid förbi

Nu ska jag skriva inlägget jag lovade skriva i detta inlägget. Angående att jag Skypade med mamma.

För ett par veckor sedan fick jag (och två av mina andra systrar) ett meddelande på Facebook från syster nr 4. Där stod det just att undrens tid inte är förbi. Min mamma har fått en iPad av pappa! Kors i Kristinehamn!

Mamma 73 år ( Mamma, förlåt att jag avslöjar din ålder men det är ju ganska relevant i sammanhanget tycker jag) har hoppat över det där med datorer helt och hållet. Inte hennes grej helt enkelt. Och mobiltelefonen är ju inte heller hennes bästa vän precis (fast hon fick en sådan där superenkel "pensionärstelefon" av oss förra sommaren för att göra livet lite lättare). Med andra ord kan man gott säga, utan att vara elak, att mamma är inte universums mest tekniska människa.

Hon har läst alla mina blogg inlägg på datorn på kontoret på Lotstornet när hon är där. Dom får mail med inläggen för att det ska underlätta. Pappa har alltså fått öppna upp mailen och mamma har suttit där och läst i receptionen. Med pappa över axeln ;) Lite stressigt kan jag tänka mig.

Men NU, har hon en iPad! Pappa har fått igång den och lagt in en ikon som går direkt till min blogg OCH han har fixat ett Skype konto åt henne. Och hör och häpna hon ANVÄNDER iPaden! -"Ja, kan Eilika så kan väl jag!" Helt rätt mamma! Klart du kan! Och Eilika har lovat att hjälpa mormor när vi kommer hem till Sverige (bara 7½ månader kvar!). Hon ska visa mormor hur man ritar på iPaden.

Så i lördags ringde pappa på Skype till mig. Han satt på kontoret i Lotstornet. Såg då att mamma var inloggad och tänkte att nu ska jag allt testa henne. Och hon SVARADE! Vilken lycka! Nu mamma så kan du ringa till mig också. Helt plötsligt är mamma nu mycket närmare på något vis. Hon kan själv, när HON vill, läsa på bloggen vad vi sysslar med och vi kan prata GRATIS på Skype. Jag ringer annars lite då och då till mamma från Skype till deras hemtelefon, men det behöver jag ju inte nu.

Nu hoppas jag även att pappa fixar DN+. Det har vi och det är super bra. Mycket enklare att läsa än webb varianten. Päronen har nämligen sagt upp sin DN prenumeration efter typ miljoner år då dom vare sig får lördags- eller söndags tidningen ut till Aspö som prenumerant. Däremot kan man köpa tidningen i affären! Go figure!

Så HURRA för Skype och iPad! Hint, hint farmor/mama/svärmor! Ett Skype konto vore väl inte helt fel?!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar