söndag 28 oktober 2012

Fåglar

Detta blir ett fågelinlägg!

I går morse, nja snarare förmiddags, när jag åt frukost så bestämde sig våra två han (!!??) fåglar att dom skulle göra ägg! Vilken balansakt! I alla fall så har vi med andra ord en hane och en hona. Surprise! Pluto, som Eilika och jag köpte i slutet av juli, är alltså inte alls en Pluto. Nu byter Pluto namn typ 17 gånger per dag. Eilika kan inte bestämma sig vad HON ska heta. I går var det Elsa och Shiraz. Idag Lisa och Ariel. Vi får väl se vad hon till sist ska få heta. I vilket fall som helst om/när det kommer ägg så kommer dom plockas ur buren omedelbart. Vi vill inte ha bebis nymfisar!

Sedan berättade jag ju härom dagen (läs HÄR) att vi har ett fågellbo i ett av kampfer träden. Jag har noggrant spanat  och kommit fram till att det är herr och fru Boersparv som bor i boet och dom har redan små bebisar. Såg idag mamman komma flygandes med en insekt som snabbt rycktes ur hennes näbb när hon stoppade in huvudet i boet. Och jag hör ett fasligt pipande från boet. Inte den mest exotiska fågeln men roligt ändå.

Slutligen så hade vi en liten, ja vad ska jag kalla det, olycka, idag. Vi har herr och fru frankolin som nu har två små kycklingar hack i häl. Idag var dom på upptäcksfärd i trädgården på framsidan. I rabatten låg det rysliga kattdjuret och spanade. Rätt var det var fick katten fart och jagade upp familjen. Båda ungarna flög rätt in i vardagsrumsfönstret och sedan rätt i väg åt andra hållet. Föräldrarna for naturligtvis också iväg. Allt gick väldigt fort. Fåglarna försvann! Jag hörde sedan mamma eller pappa frankolin ropa på baksidan. Efter en stund såg jag familjen igen, minus en unge! Hoppas dom hittar den lilla igen och att den inte är skadad. Eilika och jag har letat i rabatten på framsidan men ingen frankolin bebis att finna. Bara att hålla tummarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar