fredag 20 februari 2015

Blommig falukorv

Alltså familjen Pulli hade ju med sig en hel väska bara med presenter och gott till oss! Det allra bästa av allt var, enligt mig och barnen, TVÅ jätte falukorvsringar! Kan ni fatta vilken delikatess?! I tisdags bjöd jag således familjen på en riktig festmåltid; korvstroganoff på FALUKORV! Oj av barnen njöt! Dom gick här och drog in den härliga doften medans jag stekte korven. Och en liten rå smakbit förstås. Det bästa av allt är att vi har massor med korv kvar. Det är som att ha Kalix löjrom eller hjortron i frysen. Fast bättre!
 


Smarrigt, smarrigt! 

Eilika tyckte jag luktade sååå gott sen på kvällen när hon fick sin godnattkram; falukorvsos! Hon föreslog att jag skulle köpa "stekt falukorvs parfym"! Kanske en idé?! Nej familjen Pulli fick faktiskt inte smaka av vår goda korv. Dom förlustade sig inne i Kapstaden i stället.

Var nu beredd på en riktig sötchock! Eilikas ridlärare fick hem en liten valp i början på veckan så gissa om det var liiite svårt för Eilika att koncentrera sig på ridningen i onsdags! 



En rysligt söt och busig liten Jack Russel valp!
 

Tappert försök att få katten att leka. Här ser ni hur liten valpen är jämfört med katten!
 


Tidig onsdagskväll spenderade vi sedan så här! Ett glas rosé, trevligt sällskap och vår makalösa utsikt!

Pullis hade varit i Simonstown och på Cape Point på dagen. Till middag blev det fisksoppa istället för falukorv. Det gick hem! Fisksoppa på kummel, lax och räkor och så färskt bröd och vitt vin till. 

Efter maten var det dags för Eilika att göra läxan. Nu hade hon ju tur som hade en lågstadielärare till bordet. Men det verkar som om 3:ans matte i amerikansk skola kräver mer än en finsk lågstadielärare.
 

ALLA hjälpte till!
 


Förutom jag. Jag smet runt till baksidan för att fota det stilla havet och segelbåtarna i skymningen. Inte mycket till seglarväder!
 

Några hade fallit ifrån och någon tillkommit vid läxbordet. Men hon fick ett A på läxan så det hjälpte med många kockar denna gång.


 Eleonoora busar med Idefix!

I går tog jag Idefix på promenad på det stora fältet i närheten av barnens skola som omväxling.


Hund, fält och Tafelberget i bakgrunden.
 
Våra gäster spenderade dagen på Robben Island och åt inte middag hemma hos oss. På eftermiddagen var Harald och jag och tittade på Eilikas skolpjäs. Men det kommer mer info om det i nästa inlägg. I övrigt en vanlig vardag!


2 kommentarer:

  1. Wow vilken utsikt ni har! Men mest intresserad ar jag av falukorven. Jag har bett tusen ggr att mina besökare ska ta med sig det at mig men ingen vill och sager att den inte kommer att halla sig i nagra timmars flygresa... men det gjorde den tydligen?! (vi verkar alla leva fortfarande)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jodå falukorv är ju lätt rökt så den klarar sig absolut! Och det är ju kallt i lastutrymmet på planet också. Så stå på dig och beställ en lyxig falukorv eller två nästa gång ni får svenska gäster!

      Radera