tisdag 17 februari 2015

Lite efter

Jag har visst haft annat för mig än att blogga senaste veckan! Ja och så har inspirationen saknats. Blir så ibland. Men som tur (??) är så fotar jag ju en del så jag kommer i håg vad vi sysslat med.

Här kommer senaste veckan i bilder!

Load shedding (planerade strömavbrott) händer titt som tätt numera. Till exempel förra söndagen (8/2) mellan 20.00 och 22.00. Mitt under TV kvällen alltså. Men det blev en mysig kväll med Julius i stället.


Vin och M.I.G är ju inte helt fel!



Måndag förra veckan hade vi en sådan här vacker kvällshimmel! Fantastisk!

Har blivit lite si och så med strandpromenaderna med Idefix på sista tiden. Men förra veckan lyckades jag ta mig i kragen och gå ner två gånger. Det är ju så skönt och så härligt!



Tisdagens promenad bjöd på lite mulet väder och vi hade stranden för oss själva!

Onsdagens bild! Idefix har besök att polarna!

 Torsdag bidde det strandpromenad igen! Fångade ett av marinens fartyg genom dörröppningen på Glencairns station. Train station with a view!

 

 Inget vatten i Elises River så här års!


Hund, hav och båt!

Snacka om att buskarna formar sig efter vinden!

Hemkommen från stranden blev det hundtvätt! Så här fin blir man när man är alldeles nytvättad!

 Selfie med matte!

Fredag kväll hade vi våra närmaste och bästa grannar på braai. ÄNTLIGEN blev det av! Blev lite stressigt förr herr Kruger för han landade kl 16.30 (varit i Johannesburg i två dagar) och gästerna skulle komma 17.30-ish. Han blev lite sen kan jag säga. Fredagstrafiken är inte rolig. Men jag hade allt under kontroll. Tabbade mig lite genom att inte fylla på mer ved på braaien dock. Blev lite sen middag eftersom vi blev tvungna att vänta på att få fin glöd. Men det är ju så det funkar i Sydafrika och vi hade diverse godsaker att smaska på i väntan på maten. Jätte trevlig kväll blev det! 


 Linkie och Poppy! Linkies man Johann kunde tyvärr inte komma.


Sally och Poppys man Theo.
 

Alla Hjärtans Dag i lördags! Vi firar inte speciellt mycket. Jag brukar köpa något litet till barnen men inte mycket mer. Vi festade på stekt hake och potatismos till middag dock. Det tycker vi alla om!


Idefix och barnens presenter! Söta va?!


Eilika hade playdate med bästisen. Dom byggde en koja som dom sedan kröp in i och gav varandra Alla Hjärtans dags kort som dom båda hade gjort. Sötnosar!

I söndags var Eilika på kalas på andra sidan berget. Dom åt lunch på Spur och sedan var dom på bio. Harald åkte en sväng till Stellenbosch för att titta på en simtävling och jag förberedde för nästa braai. Julius?! Han sov!

På eftermiddagen kom 9 simmare och två ledare från NKK (Norrköping), som är här på läger. Harald har förstås assisterat med bokning av boende och pooltider samt goda råd.

Det går åt lite mat till ett gäng simmare!

Håkan Hertzman med hustru. 


Killarna satt vid barbordet.

Dom tre tjejerna och vi vuxna satt vid det andra bordet.

Dom hade varit på Cape Point och hos pingvinerna på Boulders Beach innan dom kom till oss. Körde sedan tillbaka till Somerset West innan det blev mörkt. Trevligt!

I går däremot glömde jag totalt att ta kort! Inte ett enda! Jag var alldeles för exalterad. 

I går förmiddag hämtade jag nämligen några av våra allra, allra bästa vänner på flygplatsen! Sari och Harri med sina döttrar Karioliina och Eleonoora är nu här och hälsar på oss! Vilken total lycka att träffas igen efter hela 5 1/2 år! 

Vi bodde samtidigt i Gdynia i Polen i slutet av 90-talet och det var där vi lärde känna varandra. Sedan dess har vi träffats med jämna mellanrum. 

Bästa kommentaren i går var från Julius när han träffade Karoliina. Hon är nämligen 2 år äldre än honom och har ju då alltid varit större/längre än honom. Men inte längre! Julius är nu MINST huvudet längre och han utbrast -"Vad LITEN du har blivit!" Harald och jag tycker ju att flickorna blivit så stora :). Det blev i alla fall mycket prat och många gamla minnen som gicks igenom i går kväll!




1 kommentar:

  1. Polish Pottery! Vackert! Sådant har jag i massor och hittade en fantastisk affär i Warszawa som hade fabriksförsäljning på det mest underbara och färgglada Polish Pottery.

    Kram, Anneli i San Diego

    SvaraRadera