onsdag 17 juni 2015

27 1/2 timmar!

En lång resa, men nu är vi här! Vi åkte hemifrån Glencairn kl 10.30 i måndags förmiddags och var på Aspö i går tisdag kl 14.00! 27 1/2 timma dörr till dörr alltså. Tog lite längre tid än vanligt då vi hade 4 timmar i Johannesbirg innan nästa plan till Frankfurt gick.

Vi 8-tiden på morgonen så var det så här kallt/varmt ute i det sk vinterkalla Kapstaden.

Det regnade! Simonstown försvann i regndiset och parkas på vid hundpromenad!

En som inte brydde sig om regnet var Idefix! Bara lycklig att få springa lös!

Vårt hus i regnet!

Vi sa hej då till Idefix, dom andra djuren och till Eunice (städerskan) och så lastade vi in 4 stora resväskor i bilen och gav oss av till flygplatsen. Vår granne Sally skjutsade oss i min bil.

Incheckningen gick bra. Fick betala EUR150 för Julius extra väska. Harald hade med sig en extra väska när han flög hem (gratis när man har guldkort och flyger business) och vi hade då en extra väska. Så Julius flytt från Sydafrika till Sverige klämdes ner i totalt 3 stora resväskor. Han har fortfarande kvar en del i sitt gamla rum i Glencairn dock. Harald kan ta lite då och då när han flyger till Sverige och Julius kan ta med sig en del när han kommer ner till jul. Det är mest böcker.

Trött redan vid början av resan. Vare sig Lilla E eller jag sov så gott sista natten innan avresa.

Hej då Kapstaden! Magen full av fjärilar!

Solnedgång över O.R Tambo Airport i Johannesburg.

4 timmar avverkades med middag och färgläggning i Eilikas och mina nya färgläggningsböcker.

Eilika och jag hade jätte tur och fick tre säten för oss själva mellan Johannesburg och Frankfurt. Eilika kunde ligga och sova på två av sätena. Hon lyckades få till nästan 6 timmars sömn under natten. Jag? Inte så mycket sömn för min del. Någon timme här och var. Vi sov igenom frukosten som dom serverade kl 4 på morgonen dock. Väckte Eilika 30 minuter innan vi landade. Julius kunde haft ett kanonsäte om det inte var så att det var precis vid toaletterna och att snubben som satte sig bredvid honom (inte hans säte egentligen) bredde ut sig rejält. Julius satt vid nödutgången så han hade mycket benutrymme vilket går åt. Men han sover sällan när han flyger.

Nalle fick eget säte och är fastspänd som sig bör.

Eilika åt lite mer middag på planet och tittade på film. Läggdags vid 22.30. Hon somnade rätt snart.

Där under nallen har hon huvudet.

En Red Bull och en stor tysk pretzel till frukost i Frankfurt.

Flyget från Frankfurt var 30 minuter sent men Harald som hämtade oss i Köpenhamn var informerad. Vi hade 1 1/2 timma i Frankfurt (vilket då blev 2 timmar) vilket är alldeles lagom. Det tar ett tag att förflytta sig från gate till gate på den flygplatsen. Vi gick och gick! När vi kom fram till vår gate så såg jag vårt plan som vi landade med i Frankfurt. Vi hade alltså kommit av det planet bara 2 gater från gaten vi skulle vidare från! Men för att ta sig genom transit så fick vi gå runt halva flygplasten.

Temperaturen drygt ett dygn senare i sommar Sverige! Hmm.....

Lite kyligt men inget regn. Mc Donalds lunch i Karlshamn på vägen från Köpenhamn. Vi äter aldrig Donken i Sydafrika så det är himmelskt gott när vi kommer till Sverige. Tycker vi i alla fall!

Framme!

Framme på Aspö så bar Eilika in sina väskor och sedan försvann hon! Med sin allra första mobil i högsta hugg. Hon gick till Amanda! Julius bar in väskor och hann gå på toa, duscha och börja packa upp lite och så kom Karin och Anna! Det sociala livet för våra barn går inte att klaga på när vi är här. Jag packade upp, duschade och bytte sängkläder i våra sängar. Satt även igång en maskin tvätt. Julius jacka hade fått Chanel No 5 på sig från min neccessär (flaskan läckte).

Klockan 17.30 var vi bjudna på middag hos mamma och pappa! Eilika var försvunnen och den nya mobilen låg kvarglömd i hennes rum. Julius cyklade före och hittade henne hos Linnea. Abborrefiléer och potatis till middag. Mums!

Julius åkte in till stan för att träffa kompisar och dricka öl efter middagen och vi andra knallade hemåt i den ljusa sommar kvällen. Genom grönska, fågelsång och doften av syren!

Nästan blommat över men inte helt! Vi hann!

Vår väg!

Vår laduvägg.

Eilika i himmelriket!

Vi har nu sovit så gott i våra sängar! Solen skiner men lite kylig vind. Men det gör inget! Friskt ute och varmt och skönt inne.

Nu ska jag gå till affären och handla lite och sen ska här städas. Det samlas lite damm och lort på ett år! Men det går som en dans!