torsdag 23 september 2010

Kanelbullar och diverse annat

I går kväll fick jag ett ryck! När Harald och Julius gått ut genom dörren för att åka och träna så ropade jag på Eilika för nu skulle det bakas BULLAR!

Det är premiär sedan vi flyttade hit. Jag är ingen bull-och-bak mamma direkt men det är ju rysligt gott med nybakat. Jag tycker bara det tar sådan tid. Men nu har vi ju elektrisk ugn och inte gas som vi hade när vi flyttade in och jag köpte med mig torrjäst hemifrån Sverige. Jästen här funkar inte så bra har jag förstått. Och färsk jäst finns inte. Alltså inga fler ursäkter!

Sagt och gjort kl halv sex på kvällen drog Lilla E och jag igång det stora bullbaket. Eilika hann ju inte se det färdiga resultatet men hon fick sin smake bulle i morse i stället. Och visst blev dom fina?! Och goda också. Personligen tycker jag dom smakar lite mycket smör (smör smakar MYCKET här) men det är nog en vanesak.

Nu får dock inte familjen njuta av alla dessa bullar för dom flesta åkte ner i en påse som Eilika tog med sig till dagis idag. Dom har "terminsavslutningsfest" idag och alla skulle bidra. Vi hade äppeljuice på vår lott men jag tyckte dom skulle få smaka lite svenska bullar också. Eilika var mycket stolt när hon lämnade den stora påsen till Teacher Vicki.

I går kväll när jag och Julius kom körande över berget såg vi en hel rad med marina fartyg ute vid horisonten. Dom kom senare längre in i viken och vände och tuffade ut igen. Det var sex stycken totalt och dom låg på en perfekt linje. Heter säkert något speciellt på "marinska". Pampigt var det i alla fall. Dom tränade säkert just att ligga på rad.

Igår fick jag dra fram kameran ännu en gång för rätt som det var var hela vattnet FULLT av fåglar. Dom flyger, i streck, precis ovanför vattenytan. Svårt att få med helheten på bild. Skulle behövt vidvinkel. Men det var TUSENTALS fåglar! Maffigt! Såg samma sak i morse men då var dom inte riktigt så många. Eilika konstaterade att fåglarna ritade, och det ser det ju faktiskt ut som. Ungar är bra kloka.

Ännu en utsiktsbild. Soluppgång över Hottentot Holland Mountains. Man kan ju vakna upp till värre eller hur?!

Nedan bildbevis på Julius naturvetenskaps projekt, att bygga en cell i 3D. Visst blev den tjusig? Trolldeg är ett mycket bra material, och så lite pärlor och paljetter. Eilika gjorde något liknande så när hon kommer upp i 8:an så har hon redan tränat på cellbygge.


5 kommentarer:

  1. Vilken underbar utsikt ni har!!

    Har tagit bort lite från min blogg, så kolla om det fortfarande varnar för virus när du går in där. I så fall får Dave göra en insats. =)
    /Lindah

    SvaraRadera
  2. hej. ville bara säga hej och att jag läser din blogg. har varit i sydafrika 3 ggr och jobbat som volontär. ÄLSKAR kapstaden av hela mitt hjärta och saknar det varje dag. Ni är bra lyckliga som kan bo där!!! //Tania

    SvaraRadera
  3. Hejsan ,kanelbullar, mums! Ska komma ihåg det för nästa gång jag bakar med flickorna. Bara 5 veckor här i höstvädret kvar och vi packar ihop och kommer till Syd Afrika över vintern.

    Kram Jannika

    SvaraRadera
  4. Va! ingen jäst? Hur bakar man då? Eller finns det inte "jäsbröd" där borta?
    Jag är heller ingen bull mamma men skulle jag bo i ngt annat land kanske det skulle bli viktigare.

    Förstår att våra svenska högtider blir speciella. Lucia är ju förknippat med mycket traditioner här hemma. Hur firas julen där ni bor?
    Sen har jag en fråga till. Tror att det var i ett av dina inlägg där du pratade om hajattacker. Där var en länk från någon till en info sida om just detta. Hittar inte denna sida. Min son är haj tokig och där var en fantastisk bild på en haj precis vid stranden.

    Hej hopp från ett regnigt disigt sverige.

    SvaraRadera
  5. Henna!
    Länken till haj bilden var nog denna
    http://www.fishhoek.com/sharks.htmL
    Det finns också en sida som Sharkspotters har där man kan se hur många hajar som setts i området. Den sidan heter
    http://sharkspotters.blogspot.com/
    Jul har vi inte firat här ännu så jag får återkomma. Men vi kommer naturligtvis fira SVENSKT!
    Och bakar får man som sagt var göra på torrjäst, vilket oxå funkar.

    SvaraRadera