tisdag 14 september 2010

Trädgårdspysselr

I dag har jag varit på Garden Emporium i Noordhoek och botaniserat. Handla gjorde jag också. Så praktiskt och skönt här i Sydafrika. Man behöver inte ens köra vagnen med alla växter. Det gör en av dom anställda. Och lastar vagnen med det man pekar på, och ger goda råd, och läser priserna för kassörskan och naturligtvis lastar in allt i bilen.

Tyvärr följde han inte med hem utan jag fick lyfta in allt själv. Resulterat i en mycket öm och ledbruten rygg. Får rätta till den på pilatesen i morgon.

Jag köpte två rosor, en stor pelargon, två småblommande blommor som jag inte vet vad dom heter, 3 stora gräsaktiga växter, 6 tomatplantor, 6 köbärstomat plantor, 6 salladsplantor, 6 ruccola plantor, 6 basilika plantor och två stora påsar jord.

Så nu har vi fint gräs i dom höga krukorna vid poolen, en röd kraftig pelargon precis utanför grinden, en ros i varsin kruka på varje sida om entrén och massor med fina plantor i örtträdgården. Rensat bort en del gammalt och flyttat på en del plantor också. Blev så fint.

Nu ska allt bara få rota sig och växa till sig. Första gången jag odlar tomater och sallad. Ska bli spännande. Får se om tomaterna hinner mogna innan Eilika och Julius är där och tar dom. Dom är nämligen tomat monster båda två!

1 kommentar:

  1. Vad roligt med lite plantering. är det billigt med trädgårdsväxter där ni bor?
    / henna

    SvaraRadera