onsdag 22 december 2010

Läget under kontroll

....tror jag!

Vi har besök från Aspö! Familjen Jefta är i Kapstaden och hälsar på stora släkten. Dom kom till oss i söndags och skulle stanna 2 nätter, men vi ändrade på det så nu stannar dom till Juldagen istället. Vi känner egentligen inte familjen utan råkar bara bo på samma ö. Men allt funkar strålande bra så det ska blir roligt att fira Jul tillsammans.

Det är ett litet dilemma dock. Dom två sötnosarna är inte riktigt kompatibla. Lukas, 6 år, är en liten ensamvarg. Han behöver få vara i fred och tycker att Eilika mest är jobbig och påträngande. Eilka, 5 år, är SOCIAL. Hon vill leka, helst hela tiden. Så vi kämpar med att hålla Eilika borta från gästvåningen. Så kan det vara. Kanske Lukas får lite leklust snart, nu när han har vilat upp sig från släkten.

Vi har nu lyckats inhandla både lax och skinka. Skinkan ligger i saltlag. Ska bli spännande att smaka på den färdiga skinkan sedan. Tyckte den luktade lite rökt men på förpackningen stod det "uncooked". Vi får väl se. Laxen är infryst och nu tinad. Ska snart grava den. Köttbullar ska trillas efter laxen fått sitt. Harald har satt två sorters snapsar som ska silas och spädas på Julafton.

Julklapparna är inhandlade. Ska bara slås in. Tog hand om det sista igår. Var borta i drygt 2 timmar och hann med Toys-R-U, stor sportaffär typ Stadium och stor elektronik butik typ Elgiganten. Och då har jag ändå ca 20 min att köra åt vardera håll. Inga köer och inte så hysteriskt som det är hemma. Och MYCKET personal, överallt. Så skönt!

Lite mer mat shopping i morgon och så ska vi göra knäck i morgon också. Och så får jag inte glömma att göra gravlaxsås. Hur skulle jag klara mig utan Vår Kokbok?

Jo, vi har nog läget under kontroll faktiskt! Julen är ju inte bara annorlunda här pga vädret utan även att vi gör mer själva. Från scratch. Annars köper vi färdigrimmad och kokt skinka, färdig pepparkaksdeg och gravad lax. Och färdigkryddad snaps. Men än så länge känns det som det blir en god Jul i alla fall.

Tyvärr har jag fått Eilikas hosta (som hon fått på dagis) så idag var jag till läkaren och fått slemlösande tabletter och hostmedicin. Hoppas hostan lugnar ner sig så alla kan höra när Andreas läser Julevangeliet och när Anna sjunger på Julafton ;)

1 kommentar:

  1. Vad härligt med julfrämmande! Så kul för er. Är säker på att det blir en toppenjul även om du nu skulle råka missa ngt.
    Stoor kram till er alla.
    Barbara

    SvaraRadera