lördag 21 januari 2012

Invasion

Det är VARMT och vi blir invaderade av myror! Dom är överallt! Om man lämnar minsta lilla matrest eller fruktkärna så tar det inte många minuter förrän det är svart av myror!

Eilika hade lämnat ett "vindruvsskellet" i en skål framför hennes dockskåp häromdagen. När jag kom in i rummet drygt en timma senare så var skålen TÄCKT med myror och några hade även flyttat in i hennes dockskåp. Hon har även en vattenmugg (pipmugg) som står på sängstolpen (hon har loftsäng!) och där hittar vi nu titt som tätt myror. Och då är det alltså bara vatten i muggen! Även Julius hade lämnat några små skalbitar av litchi i en skål i gästvåningen över natten. Massor med myror! 

Och dom klättrar på diskmaskinen och jag hittar dom i soptunnor (inne) och dom vandrar längs husknuten! Jag Myrrar och jag sprutar. Inget hjälper! Det kommer nya! ÄCKLIGT!

GO AWAY!

3 kommentarer:

  1. Jobbigt det där med myror, Fy jag kommer ihåg när vi bodde på en annan ö på Bahamas då var det likadant. Myrorna var till och med och åt på smutstvätt och de myllrade på våra tandborstar för att äta tandkräm!? Ett giftfritt alternativ till myrspray är att spruta "white vinegar" (är det ättika eller vinäger på svenska tro) på dem. Jag läste att myrorna inte kommer tillbaks på samma ställe på ett bra tag eftersom de inte kan använda sina extremt känsliga luktsinnen då. Jag brukar spruta in lite vinäger i ett hål och torka deras "stigar". Det har även fungerat på termiter som jag hittade. Lycka till och hoppas att det ger med sig snart!

    SvaraRadera
  2. Ja, die kennen wir auch: Sind das nicht die kleinen Tierchen, die im Gänsemarsch Zucker, Reiskörner und sonstige Lebensmittel auf dem Rücken tragend aus der Küche stehlen? :-) Wir wurden die Plagegeister mit der "Chemischen Keule", d.h. einer kleinen Blechdose mit einem Inhalt, von dem ich lieber nicht wissen möchte was da d'rin war, los. Hat aber innerhalb 1 Tages geklappt! Good luck ghostbusters !!

    SvaraRadera
  3. Usch! Nu har vi myrdosor, men innan det strödde vi ut mald kanel och det fungerade bra. Det var en kompis som sa att myrorna inte tycker om lukten eller att det fastnar på fötterna eller vad det nu heter på myror.. Carolas förslag lät bra. Klorinspray kanske också fungerar? Lycka till i kampen mot myrorna! Kram

    SvaraRadera