Nej, nej VI har inte behövt bärgningsbil men jag tänkte berätta hur det funkar här. I Sydafrika alltså. Ja, hur jag tror att det funkar alltså. Detta är endast baserat på mina egna observationer.
Det verkar helt klart som att bärgningsbilarna ägs och körs av egenföretagare. Så fort det är en olycka eller en eller flera bilar som behöver bärgas så ser man oftast inte EN bärgare som kommit till undsättning utan flera, på en gång. Det verkar även vara så att först till kvarn får jobbet. I dag blev jag nämligen omkörd på insidan (!), inte bara utav en utan TVÅ bärgningsbilar. Dom racade sedan (så gott det nu går upp för en bergsväg) upp till den stackare som behövde assistans. På sista, mycket korta, raksträckan körde bärgare nummer två om två bilar hastigt och svängde in precis bredvid bärgare två och den nödställda. Undrar vem som fick körningen?! Risken, eller kanske turen, är ju att om bärgarna kör som vildar så skapar dom ett behov. Hade kunnat bli flera olyckor på den lilla biten jag hann se dessa racerbärgare.
Man kan även se, vid vissa större korsningar eller hårt trafikerade och olycksdrabbade vägar, att det står 1-3 bärgare och väntar på jobb. Man måste nog placera sig bra så att man hinner först. Vet inte hur bra det här systemet är egentligen men man kan vara säker på att bärgare kommer fort, och ofta flera om nu det skulle behövas!
Det låter ju nästan som om de är ute och försöker skaffa sig jobb om det inte redan finns...
SvaraRadera