torsdag 20 september 2012

En sån där dag

Ja idag har det varit en sån där dag som man helst vill slippa. Det började redan i går kväll med att elen höll på att ta slut. Men jag hade precis fått mitt nya First Card (mitt gamla spärrades då det ploppade upp konstiga kostnader som inte var mina på kortet) och jag hade ändrat till det nya kortet på iBuy där jag köper el. No problem! Joooooo! Det funkade inte! Något fel med kortet. Stängde av diskmaskinen så att vi skulle slippa vakna utan el. På vägen från skolan stannade jag för att köpa el i affären. Testade att ta ut pengar på mitt First Card först men icke sa Nicke. Blev till att ta ut R1000 på mitt sydafrikanska kort och köpa el kontant. Man kan nämligen inte köpa el med kort utan endast kontant. Ringde First Card när jag fyllt på elmätaren (vi slapp stå utan el) och dom aktiverade kortet efter några kontrollfrågor. Det var det!

Sen ropade Eunice på mig. När Mla (vår trädgårdskille) sopade i atriumgången så stötte han på denna krabat.


Bara en liten orm men ändock en ORM! Me no like! Ormen fick åka ner i avloppet som Mla ändå skulle spola ur. Kollade i "djurbibeln" och det var troligtvis en aurora snake (Lamprophis aurora). Alltså ofarlig. Men jag gillar INTE ormar! Jo, det finns RIKTIGT giftiga ormar här men vi har sluppit att träffa på någon än så länge.

Klockan 11 hade jag tid hos tandläkaren. Tandläkarbesök är ungefär lika kul som att träffa på en orm. Har inte pallrat mig till en tandläkare sedan vi flyttade hit så det var HÖG tid. Men jag oroade mig i onödan. Tandläkaren var mycket snäll och mjuk på handen och jag hade inga hål och fina tänder. Gick därifrån lättade och "endas"t R510 (SEK400) fattigare. Tid är nu bokad åt resten av familjen dom närmaste veckorna. Så nu har vi hittat en bra tandläkare också. Skönt!

När Eilika, Julius och jag kom hem efter att ha hämtat Julius i skolan (Julius hade aktiviteter efter skolan och Haralds tävlar så Eilika och jag fick hämta) så var det brådis med middag. Först sätta på Bolibompa så att Eilika kunde titta på den sista ½ timman. Men det bidde ingen Bolibompa! Vår Bolibompa näbb (parabol) har rostat och idag när Mla skulle måla dom rostiga delarna på stagen så släppte ett stag. Ett hade redan släppt. Så nu har mottagaren hamnat på sned och vi har för dålig signal. Skit också! Ingen Bolibompa, inga nyheter och ingen Landgång i kväll. Tänk om vi inte får se Doobidoo i morgon. Katastrof!

Samtidigt ropar Julius från sitt rum att hans dator låter jätte konstigt och vill inte starta. SKIT! Gammal och välanvänd dator. Vi visste att den snart skulle dö men varför just ikväll?! På den har vi även all vår musik inlagd. Alla våra CD skivor (som vi lämnat hemma i Sverige) är inlagda på den datorn. KUL!

Ja, ja! Eilika lugnade mig med att det är ju tur att jag kan engelska så jag kan ju titta på dom sydafrikanska nyheterna. Det har hon ju rätt i! Och två glas rödvin gör allt mycket lättare . Faktiskt!

1 kommentar: