måndag 24 september 2012

Flott flottbesök

Pompa och ståt! Idag är det Heritage Day här i Sydafrika. Helgdag och vi ska fira Sydafrikas mångfald och vårt arv och våra traditioner. Vi har i ärlighetens namn inte firat alls. Inte ens Eunice, för hon kom och jobbade idag. Hennes eget val. Jag hämtade och skjutsade dock hem henne.

Däremot fick vi bevittna ett skådespel på förmiddagen. Tre krigsfartyg från Sydamerika seglade in i Simonstown. 

Först kom ett fartyg från Argentina! Eilika och jag var och hämtade Eunice så vi missade när den kom in. Men....Harald känner sin fru och tog fram kameran, bytte objektiv och fotade! Vilken tur jag har va?!


Argentinaren skjuter salut och besättningen står uppraddade längs relingen.


Lower North Battery besvarar saluten.


Sen kom en Brasilianare. Eilika och jag är tillbaka och jag tar över kameran.
Salut! Och ja, Lower North Battery svarade.


Bogser båtarna ligger redo att assistera.


Fortfarande Brassen men jag tyckte bilden blev så bra med Roman Rock och Cape Hangklip i bakgrunden.



Dom Sydamerikanska båtarna blev även välkomnade av hela viken full av segelbåtar. Det har varit Spring Festival i Simonstown hela helgen och lördag, söndag och idag har det varit regatta.


Spinnaker i Sydafrikas flaggas färger. Passande idag när det är Heritage Day.


Nästa fartyg i antågande.


"Två solröda segel!"



Denna båt kommer från Uruguay! Salut och svar från Lower North Battery!

Idag är det även den inofficiella National Braaiday. Alltså grillas det för fulla muggar idag. Inte ens det har vi gjort. Ne,j vi köpte hem kinamat! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar