onsdag 19 november 2014

Igen!!

I dag har det brunnit, eller snarare brinner, igen! Och denna gång ännu lite närmare oss men tillräckligt långt bort för att vi är långt ifrån att vara i farozonen.  Men många vänner och bekanta har nog haft en mycket jobbig dag!

Jag var på pilates på morgonen mellan 9 och 10.  Knappt 30 minuter efter att jag kommit hem (ärende på banken så jag var inte hemma förrän strax innan 11) såg jag på Facebook att det brann på berget bakom Glencairn Heights (området där jag går på pilates)! Precis som dom senaste dagarna så blåste det en rejäl sydostlig vind på dryga 20 m/s. Väldigt o-bra när det brinner!

Hämtade Eilika i skolan 13.20 och då kunde jag se att elden spridit sig till andra sidan av berget mot Fish Hoek. Lilla E och jag stannade vid "the vlei" i Glencairn på vägen hem från skolan för att titta på helikoptern som flög i skytteltrafik mellan elden på berget och vattnet. 


Elden uppe på berget bakom husen! Den spred sig mycket snabbt men över berget.
 



 Spännande men otäckt att se på nära håll. Bilderna ovan tagna med min iFån.


Klockan 16.00 skulle Eilika till sin OT (där hon tränar upp sin muskel tonus och finmotorik) men bara 30 minuter innan ringer Carolyn och bokar av. Elden var otäckt nära hennes hus och hennes son var vettskrämd. Eilika och jag bestämde oss för att köra bort till Kommetjie Road i Fish Hoek för att se hur illa det var. Det var och är inte så bra! Elden hade spridit sig längs med hela berget och det var otäckt nära många hus.


  I huset bakom muren och palmerna skulle Eilika varit. 


Läskigt nära bebyggelsen. Speciellt med den vinden i åtanke.
 

Tänk vad små buskar kan brinna!
 





Två helikoptrar körde nu i skytteltrafik mellan elden och dammen på Clovelly Golf Club!





Många olika utryckningsfordon passerade när vi stod längs vägen och tittade på branden.



Branden hade verkligen spridit sig längs med berget! Otäckt!

Jag tror att allas böner gick i uppfyllelse i kväll! Vinden har avtagit avsevärt! Men brandmännen har helt säkert en mycket lång natt framför sig. Vid Civic Center i Fish Hoek kan man lämna mat och dryck till brandmännen.


Såhär lugnt var det på vår sida i kväll! Gässen på havet har flugit någon annanstans. Det är bara marinen som skjuter och skickar i väg ljusraketer av diverse slag.

Det verkar som denna brand är anlagd! Någon har lyckats filma två människor på berget precis när branden bröt ut. WHY?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar