måndag 18 januari 2016

Vardag

Så är ordningen återställd! Vardagen är här. Riktigt skönt att komma in i rutiner igen. 

Jag ställde klockan på 6 i morse för att mjukstarta dagen. Väldigt skönt! Gick en sväng i trädgården och njöt av solen, som klättrade så sakta upp på himlavalvet, innan jag utfodrade djuren. Bryggde kaffe och började så sakta packa Eilikas lunchlåda. Väckte prinsessan kl 06.40 tillsammans med mina assistenter Idefix och Caesar. Hann även hänga en maskin tvätt från igår och sätta igång en ny innan det var dags för avresa för Eilika och Harald.


 Första skoldagen 2016! Så stor hon börjar bli!


Såhär såg hon ut för 4 år sedan när hon började 1:an! Hon börjar alltså 5:an i augusti!

Så vad packar den ömma modern i lunchväskan då? Nu är det ju enkelt eftersom det finns microvågsugnar på skolan att värma mat i. På hennes gamla skola fanns inte den möjligheten och då var det helt klart svårare att packa tillräckligt för att hon skulle både bli mätt och framförallt hinna och vilja äta. I dagens lunchlåda finns:


Spagetti och köttfärssås,
 

 gurka och tomater,


minisalami och ett saftigt äpple, 
 

färska blåbär och hallon och så 
 

vatten smaksatt med en gnutta lime!

Till vardagen hör även strandpromenad med hunden. Direkt efter att Eilika och Harald kört till skolan så satte jag kopplet på Idefix och stoppade mobil, bajspåsar och nycklar i fickan. På näsan solcreme och solbrillor!
 

En svag vind gjorde det otroligt härligt att gå på stranden. Inte lika skönt när det blåser full storm.
 

Att slita och dra i kelp är väldigt kul!
 

Och efter tidigare dagar med mer eller mindre storm så fanns det gott om den varan på stranden.


Idag började även tåget att gå mellan Fish Hoek och Simonstown, Det har inte gått under det senaste halvåret. Anledningen är att en mur rasade vid stationen i Simonstown vilket resulterade i att spåren täcktes av sand. Sen har det tydligen tjafsats om vem som ska betala att återställa muren om jag förstått saken rätt. Nu har dom tydligen listat ut det och spåren är rensade från sand. Ett evigt arbete i denna vindpinade delen av världen!
 

Det gnisslar och för oväsen men ger på något sätt karaktär till omgivningen. 



En som ÄLSKAR havet!
 


Röken har lagt sig men inte helt. Branden på andra sidan är under kontroll men ej helt släckt!

Nu rutin för mig är ju min nyttiga frukost. Idag mixade jag mangold, banan, hallon, blåbär, gojibär, färsk ingefära, linfrö och en tesked gurkmeja. Blir lite bittert av gojibären och linfröna men i övrigt friskt och gott. Bananen gör susen för att få lite rundare smak.
 



Blir ju inte så tjusig färg men gott!
 

Och idag kan jag sitta på kontoret utan att bli störd av -"Mamma......."

Varmt välkommen tillbaka kära vardag!


1 kommentar:

  1. Hej!

    Jag ser att Eilika ser ut att ha skoluniform. Toppen! Jag önskar att alla skolor hade det för då skulle vi slippa en massa tragedier när elever jämför sig själva med varandra. Vidare skulle det spara föräldrar en masa pengar vad gäller att utrusta sina barn moderiktigt och i dyra märkeskläder för att barnen skall passa in, som är så viktigt här i Sverige.

    Ha en fin dag!

    Kram, Anneli

    SvaraRadera