tisdag 17 augusti 2010

Befarat virus

Har varit borta ett tag! Trodde jag hade fått ett virus i min dator. Och i en liten mini dator som vi har liggandes och som jag började använda när min andra pajade. Detta hände i torsdags och i fredags. I torsdags när jag kom hem efter shoppingen så hade datorn stängts av. Hmm.... Satte på den igen och då blixtrade hela skärmen och det såg ut som hela havet stormar. Panik! Stängde snabbt av och startade om igen. Tja, funkade en liten stund men när jag kommit in i min mail och Facebook så hände det igen. Så höll det på så. Ibland kom jag in i datorn men för det mesta bara blinkade det. Misstänkte att det var fel på datorn.

Så länge plockade Harald fram hans lilla pytte dator som jag ägnade en förmiddag åt att få igång. Köpte t.e.x Office paketet online, som inte fanns i datorn. Frid och fröjd. Kom in på mailen och fick det att funka. Kom in på nätet osv. Dags för lunch. Efter lunch satte jag på datorn igen och då såg det ut som på min andra dator!!! PANIK! Hade jag virus? Mailen? Facebook? Vågade inte starta "mina" program på några fler datorer. Så det blev en dator fri helg. Rätt skönt!

Idag kom "doktorn". Han sökte virus, avinstallerade ditten och installerade datten. Och så efter ca 1 1/2 timma hände det! Blixtrar och dunder....skärmen på min dator rullade och hade sig. Han konstaterade snabbt att det var inget virus! Tack för det Televerket! Fel på skärmen. Han ringde Dell och dom gjorde en drös med tester och i morgon kommer en reparatör och lagar.

Hmmm....men den lilla datorn då? undrar ni. Förmodligen fick jag ett liknande fel därför att jag kopplat in mini datorn till min stora externa skärm. Enl. data killen är inte pytte datorer gjorda för att kampera ihop med stora skärmar.

Så nu funkar den lilla datorn och min Dell blir förhoppningsvis lagad i morgon. Så nu har jag i alla fall en dator med mail och internet. Skönt! Man känner sig lite borta utan dator. Eller vad säger du mamma? Hihihi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar