tisdag 31 augusti 2010

Wildlife

Har sett flera mer eller mindre konstiga vilda djur den senaste veckan.

I fredags såg jag två piggsvin som bökade längs vägen i mörkret på Boyes Drive. Dom är rätt stora faktiskt. Blev lite rädd att dom skulle komma ut i vägen. Vore inte kul att köra på en sådan taggig klump.

I går morse gick jag en promenad på en timme och då såg jag en fågel med långa ben (jag tror det var en gråhäger) som fångat en liten orm. Förutom fågeln såg jag valar (återkommer om dom) och så en massa vackra blommor. Tex. så börjar pelargonerna slåt ut. Här kan dom vara uppåt 1½ m höga och med en stam på ca 20 cm i omkrets.

Sedan så mötte jag en stor babian som kom springande längs vägen precis i närheten av Julius skola. Trodde först det var en hund men såg sedan att det var en stor babian.

Nu till lite valinfo. Dom valarna vi ser här hos oss är nästan alltid Sydkapare. Dom kommer hit under våran vinter (juni-början på oktober ungefär) för att kalva och ta hand om sina bebisar. Sedan simmar dom tillbaka till Antarktis. Undrar hur lång tid det tar? Dom simmar nämligen ca 9km/h! Valarna är dräktiga i 12 månader. Bebisarna är ca 5 m långa när dom föds. Dom vuxna valar blir ca 15 m långa och väger ca 40 ton. Dom har 2 blåshål, precis bredvid varandra, på huvudet så när dom andas sprutar vattnet upp i en V-form.

Så nu har ni fått lära er lite om "våra" valar!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar