söndag 29 augusti 2010

Vår

Jag tror våren är på ingång! Igår regnade det förvisso mest hela dagen men idag! Vi har haft strålande solsken och varmt och skönt. Detta gör att även huset värms upp naturligtvis. Jag var t.o.m. nyss inne hos Eilika och stängde av elementet. Det var för varmt!

Har varit ute mest hela dagen. Sköljt av och placerat ut några krukor där det skall planteras rosor och något annat kul. Solat och läst Hus&Hem och så har jag slipat trädgårdsbordet. Det var så fult men nu blir det fint igen. Ska olja det i veckan. En av Julius favorit maträtter till middag idag. Fläskkotletter, klyftpotatis, mammas rödvinssås och kokta bönor. Mums!

I går tävlade Julius i Stellenbosch. Gick väl si-så-där. Han har tränat dåligt hela sommaren och inte så bra sedan han kom hem pga av sin onda tå. Senaste veckan har han tränat rejält plus tränat och spelat fotboll. Och så tävling förra helgen också. Lite trött i kroppen kan man säga. Harald var med honom i Stellenbosch. Lilla E och jag stannade hemma. När dom kom kom hem så hade dom pizza med sig till lunch som jag beställt via nätet. Mycket fiffigt!

Annars gick det inte många knop igår. Mycket tid gick åt att spana in valarna utanför fönstret. Och så pratade Eilika och jag med mamma och pappa på Skype. Kul!

Även igår bjöds det på smarrig middag. Jag gjorde en mustig köttgryta och brysselkol och Harald gjorde spetzle (tysk, hemgjord pasta). Skulle haft middagsgäster men dom avbokade i fredags. Tyvärr!

Valarna är så HÄFTIGA! Idag när Harald, Eilika och jag åt frukost så såg vi en val en bit ut som hoppade säkert mellan 10-15 ggr. Det plaskar rejält när dom landar i vattnet! Harald hann få några bilder men den var en bit ut så det är ju inga närbilder förstås.

I eftermiddags när jag var ute på baksidan (mot havet) för att lägga in dynorna i dynlådan så hörde jag ett konstigt ljud. Det var en val som sprutade! Det hörs alltså hur bra som helst i vår trädgård! Ropade på Julius men när han kom bestämde sig valen för att dyka och försvann. Längs med vägen nedanför oss stod massor med bilar och människor och tittade på valen.
Coolt (som Eilika säger)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar