onsdag 6 april 2011

Skolval

Vi håller på att diskutera fram och tillbaka vilken skola vi ska sätta Eilika i och om vi ev. ska flytta Julius. Jag funderar fram och tillbaka och tycker det lutar väldigt starkt åt att försöka få in Eilika i på Fish Hoek Primary School.

Skolan ligger i Fish Hoek så hon får lika nära som hon har nu. Vi kör bara åt andra hållet. Jag ska träffa någon dam på skolan och få en visning nästa vecka. Denna veckan har dom skollov. Vore ju skönt för Eilika att få kompisar nära där vi bor och inte på andra sidan bergen som Julius har. Och skolan ska vara bra. För Eilika behöver verkligen inte gå på American International. Hennes engelska förbättras för varje dag som går så ESL programmet dom har på AISCT behövs inte för hennes del. Och så skönt för henne att slippa åka bil 1 timma varje dag.

För Julius del har det verkligen varit jätte bra med AISCT. Där tror jag vi gjorde rätt val. Det hade varit väldigt svårt för honom att börja 7:an i en vanlig skola här i Sydafrika. Han har haft mycket hjälp av ESL. Han började med tre lektioner i veckan tror jag det var och nu har han bara en lektion i veckan. ESL står för English as a Second Language. Han får alltså extra stöd av en specifik lärare. Skolan är ju även vana vid att det kommer elever som inte har engelska som sitt modersmål. Det är 40 olika nationaliteter representerade på skolan.

Nu kan ju jag tycka att vi kanske ska flytta Julius också. Men kanske inte till Fish Hoek utan till Reddam House International. Skolan ligger även den på andra sidan berget fast lite närmare. Där är eleverna i huvudsak sydafrikaner och det är en betydligt större skola. AISCT känns lite för liten. Det tråkiga med AISCT är att det finns ingen riktigt kontinuitet eftersom det är mest expat ungar som går på skolan. Många kompisar försvinner efter några år. Nya kommer i och för sig men det blir ju inget sammansvetsat gäng på samma sätt. Och så märks det verkligen att det är en expat skola. Barnen är BORTSKÄMDA! Och så ska vi inte bara prata om hur mycket det kostar att ha Julius på ASICT. Det är verkligen SVIN dyrt! Vi skulle spara MASSOR med pengar om han gick på Reddam.

Nackdelen, den enda som jag ser det, med Reddam är ju att dom inte har så långa vinterlov (läs sommarlov) som AISCT. AISCT har 6-7 veckor ledigt i juni och juli och dom sydafrikanska skolorna har endast 3 veckor. Känns ju ganska futtigt med bara 3 veckor hemma i den svenska sommaren!

Vad tycker barnen då?! Eilika är inte tillfrågad. Hon för göra som mamma och pappa tycker är bäst. Of course! Julius kan mycket väl tänka sig att byta till Reddam (om det inte var för det korta vinterlovet). Han har redan en hel del kompisar där. Många via simningen och även 2 svenska tjejer som precis har bytt från AISCT.

Ska verkligen en lång semester hemma i Sverige få styra skolvalet? Jag vill naturligtvis också vara mina 6 härliga veckor hemma i Sverige på sommaren men alla dom andra 46 veckorna är vi ju här. Och det är ju här vi har bestämt oss för att leva och bo. Och jag vet inte riktigt hur det kommer att funka för mig att sköta mitt nya jobb hemifrån Sverige under 6 veckor. Vi kanske kan resa hem till Sverige 2 kortare ggr/år istället för en lång?!

Beslut, beslut! Svårt!

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Nu förstår jag att ni bestämt er för att stanna i Sydafrika. Var det inte tänkt att bara bli 2 år? Är det för att ni nu har ett Sydafrikanskt företag ni kan stanna eller hur funkar det med visum och så? Kul att läsa att ni alla trivs så bra! Själv får jag en väldig lust att åka till Sydafrika när jag ser dina bilder!
    Hälsningar nyfikna Anna

    SvaraRadera
  2. Viktigast är nog ändå att vardagen funkar bra, som du säger så är det ju det som är merparten av era liv. Kanske ni istället kan komma hem en sväng på sommaren och en på julen? Är ju lite tomt utan er på julafton tycker jag.
    Kram från minstasystern

    SvaraRadera
  3. Om skolan är lika bra, så är nog kontinuiteten och umgänget viktigast. Kanske har de längre lov på vår och höst istället som passar?

    Kan t o m vara svårare för er att anpassa er till SA om ni slits fram och tillbaka med långa uppehåll i Svealandet.

    Fast jag förstår ditt dilemma, svensk sommar är svårslagen, den är så fräsch, men det kanske är fräscht även i SA på deras "vinter". Jag har aldrig upplevt den - så jag vet faktiskt inte.

    Hur ni än gör så är det väl genomtänkt - och det är ju huvudsaken :) Karen

    SvaraRadera
  4. Anna (vilken Anna det nu kan vara?),

    Nej, vi har aldrig haft någon tidsgräns på hur länge vi ska bo här. Beslutet att stanna var taget redan innan vi flyttade hit. Visumet vi är här på just nu däremot går ut efter två år. Vi har ett Business visum. Men eftersom vi nu investerat i 3 företag så bör det inte vara några problem att förslänga visumet.
    Och välkommen till Sydafrika! Det är verkligen ett fantastiskt land!
    Gabriella

    SvaraRadera
  5. Läser med spänning om ert intressanta liv i Sydafrika. Vår familj flyttade till England i somras, så det är inte fullt så exotiskt. (Men den internationella skolan kostar skjortan likaväl :) .)
    Jag tycker också att det viktigaste är att vardagen fungerar. Innan vi flyttade hit, bodde vi utomlands på annat håll och det vi konstaterade då vi åkte hem på sommaren och skulle träffa alla vänner samt familj, var att DÅ var inte de hemma, för de ska också på semester. Alltså tror jag två turer per år kan vara nog så bra ändå. Lycka till med era viktiga skolbeslut. Det finns verkligen för- och nackdelar både med lokala och internationella skolor. :)

    SvaraRadera