söndag 11 september 2011

Konstig svensk mat

I går kväll hade vi födelsedagsmiddag för Harald. Vi hade bjudit Helen, Dave, Tony och Kate.

Vi funderade ett tag på menyn men bestämde oss till slut för att dom skulle få lax, på svenskt vis. Vi vet att Helen inte äter fisk men vi vet också att många icke-fiskätare tycker om lax, bara dom prövar. Så vi var lite elaka och bjöd på fisk.



Fast vi började med trattkantarell soppa och Västerbotten toast. Vi har mycket torkade trattkantareller från Haralds mamma och nu hittade jag ett mycket bra recept på soppa. Den var verkligen kanongod. Och in-smugglad riven Västerbottenost har vi i frysen. Läste något tips någonstans om en kock som brukade servera soppa till förrätt i muggar när gästerna kom. Mycket bra idé som vi testade igår. Det blir lite mer avslappnat när förrätten serveras så istället för sittandes runt matbordet. Vi satt i korgstolarna i family room. Ja förutom jag som stod i köket men det är ju öppen planlösning så jag var med ändå. God var i alla fall soppan och den fick väl godkännt av gästerna. Sedan blev det då ugnsbakad lax, potatis, romsås och spenat. Men det var ingen hit! Helen smakade men inte mycket mer. Tony tog dock två gånger. Nej, dom är inga fisk ätare och spenaten ska vi bara inte tala om. Ja, ja! Så kan det gå.

Efter maten blev det kaffe och jordgubbstårta. Jag blev verkligen nöjd med tårtan. Jag brukar inte göra tårta men eftersom jordgubbarna precis börjar komma så tyckte ja det passade bra. Visst blev den fin? Och god blev den också. Den fick i alla fall godkännt ;)


Så bortsett från huvudrätten så hade vi en trevlig kväll och jag tror gästerna var nöjda trots allt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar