torsdag 1 september 2011

Spik i foten

Eller snarare i däcket!

I lördags när Emanuel tvättade bilen så såg han att det var lite luft  ett av däcken. När vi sedan skulle åka på vår utflykt i söndags så såg Harald samma sak så vi åkte inom macken för att kolla trycket. Det var lågt i 3 av däcken, om jag minns rätt. Luft fylldes på och vi åkte på vår utflykt.

I dag när jag körde Eilika till dagis så så började en varningslampa lysa. Något fel på trycket i däcken Ringde till VW när jag kom hem och dom sa till mig att komma förbi. Jag behövde inte fylla på luft innan jag körde enl. dom.

Så jag körde en timma tidigare för att hämta Julius, men körde då förbi VW. Jo, lampan tänds om trycket ändras i däcken, som det då gjorde när vi fyllde på luft i söndags, och det är bara att nollställa. Men.......varför började då lampan lysa först idag? -"Ska jag kolla trycket i däcken, lady?" (dom säger så här; lady). -"Ja, tack!" Domen? En spik i vänster framdäck! Vidare runt hörnet till däckfirman.

-"Japp, inga problem, vi fixar ditt däck! Varsågod och sitt". Efter en stund kommer killen och vill visa mig hur spiken sitter. Den sitter alltså precis ute i kanten på däcket vilket gör att en lagning inte garanterat håller. -"Men tyvärr har vi inget däck på lager". Ok, då får dom laga och jag byter däcket när dom beställt och fått in däcket. Strålande! Jag kommer hinna till Julius i tid!

NOT! Efter en stund kommer killen igen och dom har visst ett däck på lager trots allt. Bra, varsågod och byt! Jag kommer hinna!

Efter en stund kommer killen igen! -"Lady, var finns låsbulten?" Fråga inte mig! Jag har INGEN aning! Vi hämtade ut bilen för drygt 1½ år sedan och har sedan dess haft den på service hos VW. Jag har aldrig behövt eller använt någon låsbult! -"Lady, gå till VW och fråga om dom har en som vi kan använda".

"Lady" går, i ösregnet som kommer från sidan, runt byggnaden till VW igen. Nej. dom har inga låsbultar men en kille följer med tillbaka för att leta. No luck! -"Vi skickar över vår service van, så kan dom hjälpa er. Det tar ca 10 min, om den är inne". Jag hinner INTE hämta Julius i tid! Sms:ar Julius att han får vänta.

Efter ca 10 minuter en kvart kommer service bilen och dom lyckas lossa bulten. Bilen är klar! Dags att betala. Under hela tiden som jag suttit är så har det gått å smidigt för dom som skall betala men när jag går för att betala så har damen före mig inte tillräckligt med pengar på sitt konto! Dom försöker igen med ett mindre belopp och hon ska betala mellanskillnaden kontant. Näpp! Hur gör vi nu?! Jo, en av däckkillarna skjustar hem damen för att hämta pengar. Denna diskussion tar en stund men till slut får jag betala!

1 timma och 20 minuter efter att Julius skulle hämtas från skolan var jag där! Men det gick ingen nöd på honom. Han hade tittat på fotbollslaget som spelade match.

Nu kan jag i alla fall köra vidare utan spik i foten!

2 kommentarer:

  1. Và bra! Inte kul med "spik i foten". ;-)
    Bra ändå att det ordnade sig till sist. Så att du/ ni kan hämta mig sen om några veckor.

    SvaraRadera
  2. Oj, vilken stress! Skönt att det är fixat!

    SvaraRadera