fredag 2 september 2011

Lyckliga systrar

I dag har Eilika fått sin nya säng! Hon är överlycklig!

Hon var i behov av ett skrivbord men utrymme i hennes rum saknades. Jag hittade en säng butik i Muizenberg där det fanns en loftsäng med skrivbord under. Fiffigt! Men jag var inte riktigt nöjd för skrivbordsdelen var för smal. Eilika behöver mer utrymme när hon ritar. Men då hade jag sådan tur att butiken beställer sängarna från ett snickeri så jag fick lämna mina önskemål och idag, två veckor senare, kom sängen. Jag beställde sängen med en bordskiva som är 50cm bred och med ett extra hyllplan under.

Sängen kom levererad som ett plockepinn, mer eller mindre. Men nu bor ju vi i Sydafrika så farbrorn som levererade byggde naturligtvis ihop sängen! OCH.......han var så snäll så han körde även Eilikas gamla säng till Masipumelele och Eunice "shack". Eunice dotter Jennifer fick nämligen Eilikas gamla säng. För allt detta, inkl. en tjock madrass till sängen, fick vi betala R3500!

Nu finns det två mycket glada tjejer! En vit, brunögd tjej i Glencairn och en svart, brunögd tjej i Masi! Jag sms:ade Eunice och frågade om Jennifer var glad och det var hon naturligtvis. Hon har berättat för alla sina vänner att hon fått sängen av sin "big sister Eilika"! Eunice hade hela "huset" fullt av barn som skulle titta på Jennifers säng! Eilika är mycket stolt! Jennifer har även fått mycket beröm för sina kläder (som hon fått av oss) och hon berättar stolt att hon fått dom av "big sister Eilika". Jennifer är alltså bara knappt ett ½ år yngre än Eilika men hon är huvudet kortare.

Jag var med och levererade sängen hem till Eunice. Hon jobbade hos min väninna Gillian idag men jag fick stjäla henne i 30 minuter så att hon kunde få sängen. Det var första gången jag var hemma hos Eunice. Hon bor i ett litet knall blått tegelhus, på två mycket små rum, med läckande tak. Hon har det säkert MYCKET bättre än många andra men oj så bra vi har det! I det lilla sovrummet fanns en dubbel garderob ch en dubbelsäng och nu skulle även Jennifers nya säng in. Inte mycket golvyta kvar! I det andra rummet fanns en helt sprucken och trasig gammal skinn fåtölj (som det läckt in vatten i), en soffa (tror jag), en bokhylla, kyl/frys, el spis och en liten TV. Usch vad kallt dom måste ha det när det regnar och blåser! Nyttigt att se! Jag hoppas få med mig Julius och Eilika dit någon gång. Nu har i alla fall Jennifer en egen fin, vit junior säng från Mio i Sverige!


En mycket stolt och lycklig Eilika vid sitt skrivbord!


Och uppe i sängen.


Så spännande där uppe under taket!


I förrgår hade Mosquito hittat en skön plats; mitt bland alla gose djuren i Eilikas säng. Kanske kände han på sig att det var sista chansen. Tror inte han kommer klättra upp för stegen till den nya sängen.

1 kommentar:

  1. Vilken fin säng Eilika!
    Alltid lika roligt att läsa om hur ni har det i Sydafrika. Kan berätta att på förskolan här hemma är det sig inte likt. Vi har fått omgjort ganska mycket på de stora avdelningarna som nu heter fjärilen. Så en stor avdelning och det funkar jätte bra! Just nu sitter jag och äter med de största barnen, ja med de du hade gått med om du varit kvar. Hörde att du börjat skolan eller hur var de?
    Kram deån din gamla fröken L ;)

    SvaraRadera