söndag 11 september 2011

Svar på kommentarer

Tänkte jag skulle svara på två kommentarer jag fått. Eller snarare frågor.

Först svar på Meerlusts fråga; hur är det att leva i Kapstaden och hur säkert är det? Vi trivs väldigt bra här så enl. oss är det mycket bra att leva här. Längtar inte alls hem till Sverige faktiskt. Det är så mycket som är positivt och bra här. Människorna är så otroligt vänliga och man får utmärkt service för det mesta. Alla hälsar och småpratar. Man får hjälp i butikerna, man kommer fram på telefonen när man ringer någonstans och var man än är så får man oftast mycket mer service än man så att säga betalar för. Klimatet är härligt! Lite rått inomhus på vintrarna men bara solen tittar fram så är det så skönt. Och solen tittar fram nästan varje dag, året om. Saknar INTE den svenska vintern. Socialt trivs vi också. Vi har internationella vänner och Sydafrikanska vänner. Alla är vana vid utlänningar här så det är inget konstigt att man kommer från ett annat land. Det är bara en extra krydda.

Om det är säkert? Ja, absolut! Om man inte får för sig att bosätta sig i någon av kåkstäderna förstås. Vi är nog lite extra försiktiga vid vissa situationer men det måste man ju vara överallt i världen. Det är väl bara i Skandinavien vi tror att man kan gå och vistas överallt. Ja, vi har larm både inne och ute och barnens skolor är inhängnade. Julius går ju Amerikanska Internationella skolan så där finns ju även vakt. Men som sagt var vi känner oss säkra! Så att köpa hus i Kapstaden kan rekommenderas. Husen är oftast betydligt billigare här än i Stockhom tex. Men man ska ju fundera på vad man ska göra med huset när man inte bor i det, om man nu inte ska flytta hit. Det finns MASSOR med hus att hyra och jag tror inte att man kan räkna med att köpa hus som en investering. Att flytta hit är även det inte det lättaste. Det är mycket svårt att få visum.

Så till Annas fråga. Vad saknar jag mest från Sverige? Den frågan tål att tänkas på. Jag saknar färre och färre saker från Sverige ju längre jag bott här. Men två saker kan jag nämna. Den ena är förstås viss mat och godis. Men det är inget som skulle göra att jag måste flytta tillbaka till Sverige igen precis. Det andra är friheten som mina barn hade i Sverige. Då framförallt för tonåringen. Här är han VÄLDIGT beroende av att vi skjutsar och hämtar honom. Vart han än ska. I Sverige gick han ju bara ut genom dörren så hade han hela kompisgänget inom 10 minuters cykelradie. Men det är ju också en vanesak och det är till viss del positivt. Vi har koll på var han är och vad han gör på ett helt annat sätt än vi skulle haft i Sverige.

Och så vill jag bara påpeka att vara politiskt korrekt är inte ett av mina stora mål när jag bloggar. Jag skriver vad jag tycker och tänker. Och Solly är inget annat än vår gardenboy! Han är INTE en gardener, för han gör inget trädgårdarbete mer än att klippa gräset och rensa ogräs mellan plattorna. Men han sopar och vättar bilar och diverse andra sysslor utomhus. Och här i Sydafrika är han en garden boy. Så säger ALLA. Och Eunice är vår maid och inget annat. Hon kallar sig själv för maid t.o.m. Så här i Sydafrika är jag faktiskt politiskt korrekt. Här är det inte så fjantigt som i Sverige där det är fult att säga att någon är svart eller att någon jobbar som städerska eller sopgubbe. Här är det ok!

Hoppas jag gett svar på era frågor och fråga gärna mer!

6 kommentarer:

  1. Vad kallar du dig själv då?

    SvaraRadera
  2. Kära Anonym,

    Kärt barn har många namn! Jag kallar mig hustru, mamma, kock, arbetsledare, chaufför, sekreterare, administratör osv. Hade du något annat förslag?

    SvaraRadera
  3. Hahaha... visst är det töntigt när folk från (framförallt) Sverige rynkar på näsan åt uttryck som maid och gardenboy... :) Det är ju vad de jobbar som, och som du skriver: vad ALLA säger... inklusive de själva. :)
    /Lindah (Durban)

    SvaraRadera
  4. Jag tycker Lyxhustru låter bara bäst!

    mvh
    Maria
    (fd lyxfru Sri Lanka)

    SvaraRadera
  5. Tack Maria!

    Fast jag känner mig verkligen inte som någon lyxhustru. Jag jobbar faktiskt och spenderar tyvärr inte mycket tid åt att äta praliner och dricka vin ;)

    Men jag trivs!

    SvaraRadera
  6. Håller med er till 100%!! En gardenboy är en gardenboy och en maid är en maid, punkt slut!! Vad är politiskt fel med det?? Och inte på något sätt nervärderande alls, tvärt om! I Sverige får vi inte kalla svarta för svarta, utan de skall kallas färgade?? Hur hänger detta ihop? Svarta är väl svarta och färgade färgade?? Jag vill INTE bli kallad vit! Jag tycker det skulle vara mera politiskt korrekt att bli kallad lätt solbränd eller ljushyad,kanske? Det finns ett politiskt inkorrekt ord i SA och det använder man inte, för det är oerhört nervärderande och dessutom straffbart.mvh/ Lars

    SvaraRadera