fredag 21 oktober 2011

Skilda världar

Puh! Nu sitter jag framför TV:n med min kära kanal SVT World påsatt och tittar på nyheterna och är inne på mitt andra glas shiraz! Det har varit en stressig dag. Igen!

När jag i förmiddags for omkring som en virvel här hemma, efter min pilates, för att komma iväg och hämta Julius kl 11, så kom poolkillarna och knackade på. Dom talade om att det flög omkring en svart fågel på nedervåningen! Jag hade INTE tid att jaga fåglar men det var ju bara att gå ner. Eric var inte hemma och det vette katten hur pippin tagit sig in. Men det gick snabbt och smidigt att få ut fågeln. Den flög självmant ut när jag öppnade köksfönstret. Tack poolkillarna!

Blev sen till Julius men det gjorde inget. Var tvungen att ta fram ett kontoutdrag för ett av våra bolag, scanna in det och maila till revisorn innan jag körde också nämligen. I alla fall, hämtade Julle och körde honom till gymet där han skulle simma. Sedan tillbaka till skolan för ett gäng med utvecklingssamtal. Det gick bra! Julius är duktig under lektionerna MEN behöver skärpa till sig på läxfronten. Ingen nyhet!

Innan jag körde ut från skolområdet växlade jag några ord med vakten. Hon önskade mig trevlig helg och sa att vi ses på tisdag. På tisdag undrade jag? -"Ja, jag ska till domstolen med min son. Han har drogproblem men har varit på behandling i 5 veckor nu. Han har barskrapat mig fullständigt!" Denna dam jobbar som vakt, hon sköter bommen och grinden på skolan och släpper endast in behöriga. Hon sitter i sin kur mellan 7.00 och 19.00 fem dagar i veckan. Och hennes son har problem med droger. Varje dag kör det den ena bilen vräkigare och dyrare än den andra in genom grinden för att hämta sina bortskämda ungar! Och där står hon och hälsar oss alla välkomna. Alltid lika glad och trevlig! Ja, vad ska man säga!

Jag körde i alla fall, i min inte så vräkiga och dyra Tiguan,  och åt lunch med min bortskämda unge på Green Beans. Sen släppte jag av Julius hemma och gjorde ett stopp på polisstationen. Bokade tid för att beställa utdrag ur polisregistret för Harald och mig. Som mycket annat i detta landet så är det inte bara att beställa och så kommer det på mailen. Nej, nej......man måste beställa tid, åka till polisstationen på sin bestämda tid med sitt pass och R53. Sedan fylls det i ett antal papper (ett gäng misstänker jag), tas fingeravtryck och så skickas allt upp till Pretoria. SEN tar det ca 1 månad innan vårt lilla utdrag dimper ner i brevlådan. Men varför behöver vi utdrag från polisregistret frågar sig vän av ordning? Jo, det har snart gått två år sedan vi flyttade hit och vi behöver förnya våra visum. Mer om detta i ett senare inlägg.

Bla, bla, bla, bla! Nu ska jag titta på Dobidoo!

  

1 kommentar:

  1. Å, hjälp... vi påbörjade processen med att förnya våra visum i slutet på 2010... än så länge har vi inga visum! Vår agent ringde för nån vecka sen och sa att nu hade de påbörjat våra visum, men att det skulle ta typ 4 veckor till innan de var klara!! De har tydligen legat efter i visum-ansökningarna... säkert. Hoppas ni har bättre tur!
    Kram!

    SvaraRadera