onsdag 7 december 2011

Glöggexperiment

Jag har med mig glöggkryddor från Sverige. På förpackningen står det att man ska hetta upp vinet med socker och kryddorna i till 80C och sedan ska det stå och dra i en timma. Det blir väl hyfsat men jag vill ha mer smak!

Läste idag i världens bästa kokbok, Vår Kokbok, att man ska göra en lag som man blandar med vinet istället. Låter mycket smartare! Så nu har jag kokat glöggkryddorna i 5 dl vatten, under lock, i 30 minuter. Doften är FANTASTISK! Alla glöggkryddor är nu inte torkade längre utan har verkligen gett i från sig doft och säkert massor med smak också. Jag löste även upp sockret i lagen som jag nu ska sila.

När lagen kallnat så ska jag tillsätta 1 flaska rödvin och smaka. Håller tummarna!  

1 kommentar:

  1. Jag kan rapportera att det funkade! Det smakar som riktig glögg! Vilken skillnad!

    Nu blir det jul även i Sydafrika!

    SvaraRadera