söndag 11 december 2011

Landar så sakta

Japp, jag landar så sakta i att trivas rätt bra med den lilla julstämning vi lyckas åstadkomma här i Afrikaland! Förra året tyckte jag det var riktigt tråkigt. Fick ingen julstämning alls. I år gör det inte så mycket!

Mitt mål i år är att acceptera att det är här vi bor, i soliga varma Afrika, och inte i mörka kalla Sverige. Alltså behöver vi inte tända massa ljus, men däremot kan man ta en paus från bak och julklappsshopping genom att gå ut och lägga sig och sola en stund. Energinivån stiger markant! Efter en knapp timma har jag fått lika mycket färg som på en hel sommar i Sverige. Det ger energi!

Och ja, vi skippar sill och julskinka i år. Däremot blir det köttbullar, hemgravad lax, ägghalvor, små cocktail korvar, kanske en Janssons och så lägger vi till en sydafrikansk gammon (rökt skinka som finns i massor här till jul), kanske lite smaskiga king- eller queen prawns, egenodlad tomatsallad med ädelost, chokladdoppade färska, söta jordgubbar och en nybakad rabarberpaj från egen skörd. Japp, vi gör ett EGET julbord utan måsten men med det som VI tycker om och det som vi kan få tag på utan problem. Ja, glögg, pepparkakor och lussekatter blir det förstås till julfikat och Harald har med sig en Paradis chokladask från Sverige. Och svägerskan tar med sig snaps.

Det ska nog bli en riktigt bra jul i år!

2 kommentarer:

  1. Roligt att hitta en familj som gjort som vi.Valt att göra en utlandsflytt. Vi flyttade dock bara till England, från Sverige. Fortsätter att läsa din blogg. Rolig läsning! Ibland tycker jag det låter som våra upplevelser. Fast ni har det varmt, och vi har det kallt.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Ja, det är svårt att känna samma julstämning som i Sverige. Det tycker både min man och jag. Vi pratade just om det härom dagen. Och kom också fram till att det finns liksom inte riktigt samma behov som under den svenska vintern att tända ljus och besvärja vintern på olika sätt. Vi bor själva i Portugal.

    SvaraRadera