söndag 5 februari 2012

Barndomsminnen

Eller snarare en känsla från min barndom fick jag idag! Efter vi hade ätit lunch ute på terrassen ut mot havet (det var för varmt på trädgårdssidan) så la jag mig ner i soffan och slumrade lite i skuggan.

Då minns jag känslan när jag var i Eilikas ålder och vi bodde i Viken utanför Helsingborg. Känslan när jag låg och slumrade i vår hammock ute i trädgården. Det var en sådan där varm härlig svensk sommardag. Jag låg i hammocken och var så där halvt vid medvetande och halvt uppfångad av sömn. Jag kunde känna vinden och hur skönt och svalt det var där i skuggan under hammock taket. Jag hörde ljud runt omkring mig som i ett töcken.

Samma känsla fick jag alldeles nyss. Skugga, lite vind och ljuden som hördes långt bort men ändå var ganska nära. Tankarna flyter iväg som i en dröm.

Men....så kommer Lilla E och informerar om att hon går och bajsar och det vore bra om jag kom och assisterade. Tillbaka till verkligheten i ett nafs!

Jag har inte legat på latsidan hela dagen dock om ni trodde det! Nej, jag har tvättat 4 maskiner tvätt, dragit upp dom gamla tomatplantorna och "städat" i trädgårdslandet samt lagat tomatsoppa till lunch. Men nu sitter jag en stund till i skuggan med en kopp kaffe och snart ska jag ta fram lite vattenmelon.

Det är riktigt vattenmelonsväder idag. Närmare 30C och knappt någon vind. Tyvärr blir det inget poolbad idag för Eilika kom in till oss med 38C feber i natt. Nu har hon liiite feber och så börjar hon bli lite snuvig, så vi hoppar över poolbad idag. Tydligen många sjuka i skolan! Så, ja det är samma "lag" här, att barnen blir sjuka när dom börjar på dagis och i skolan.

Annars är det en sådan där dag i dag när jag önskade att jag kunde ha alla mina nära, kära, vänner och bekanta hemma hos oss. Det är en sådan vacker dag och vi bor så otroligt vackert! Jag vill dela det med ALLA! När kommer ni?!

4 kommentarer:

  1. Åh så härligt det låter! Ja inte tvättmaskinerna då, det har vi här också ;) Är inne på maskin nr 3 nu.. Men dina barndomsminnen och den återkommande känslan.. Här är det ca -10 och lite grått så det är inte svårt att drömma sig bort till era trakter ;) Jag minns inte om jag sa det igårdagens kommentar, men jag var till Täby igår och då tänkte jag på dig :) Kram

    SvaraRadera
  2. Så mysigt det låter med slummer i skuggan och Tomatsoppa, det var länge sedan! Själv hade vi -21gr när Jakob körde mig till jobbet i morse kl 7.30. Då är sommarkänslan lååångt borta ha ha ha Hälsn Yvonné

    SvaraRadera
  3. Håller med, underbara bilder och jag förstår att verkligeheten var ännu bättre! Verkligen annorlunda mot min vintrigt kalla värld... kram

    SvaraRadera
  4. Nu blev jag också sådär nostalgisk...en sommardag i en hammock i mormor och morfars syrenberså...vind, humlor och knirkandet när hammocken gungar fram och tillbaka... Det kan jag verkligen sakna här, tystnaden och lugnet, det är ju lite svårt att få mitt i en storstad med ständigt pågående byggen runtomkring. Fast å andra sidan har jag det rätt bra, så klaga ska jag väl inte göra...!

    SvaraRadera