onsdag 1 februari 2012

Sommarens objudna gäster

Ja, så här års och med den värmen vi har haft sista tiden så får vi tyvärr en del objudna gäster.

Myrorna känner ni ju till. Dom banar fortfarande sin väg längs husknuten och återfinns i rikliga mängder både inne och ute. Skulle ta ut och duscha av en blomma häromdagen. Lyfte på krukan och då kryllade det i ytterkrukan. Krukan var inte längre vit inuti utan svart av myror! Vi kämpar på men dom hittar alltid nya vägar. Vet inte vart dom har sina bon men förmodligen under plattorna och dom är fastgjutna så det går inte att lyfta på dom så lätt.

Sen har vi än mindre trevliga kryp som börjar visa sig mer och mer; kackerlackor! Dom är INTE roliga! Eilka hade en, förvisso mer eller mindre död, på sitt golv häromdagen, Julius likaså. Harald hittade en i barnens badrum och en kackerlacka tänkte hjälpa Eunice att diska i tvättstugan häromdagen. Jag såg en klättra i på atriumgångens väggar och en (!!) flanerade runt i elskåpet. Och dom är svåra att ha ihjäl dom rackarna! Urk!

Häromkvällen såg jag två små ödlor som klättrade på väggen utanför fönstret och igår kväll hade en av dom hittat in genom badrumsfönstret och satt på väggen och höll mig sällskap när jag borstade tänderna. Den fick vara för dom gör ingen skada, snarare nytta. Ödlorna mumsar ju i sig annat smått som kryper omkring. I morse hittade jag den inte. Antingen bor den i tvättkorgen eller så har den klättrat ut genom fönstret igen, som jag lämnade öppet åt den.

Jo, just det, jag såg en rejäl spindel i atriumgången förra veckan också men den tog Simsey (vår trädgårdskille) hand om. Jag tror det var en s.k. rain spider och dom är inte giftiga men kan tydligen bitas. Men en sak som är bra med dom är att don tydligen äter kackerlackor! Snabba som tusan är dom i alla fall.

Sandloppor däremot har vi sluppit ett bra tag nu och det är väldigt skönt. För loppbett är inte roliga! Hoppas dom håller sig borta!

Men vi har däremot INGA fästingar, mygg eller ättriga getingar! Så jag är rätt nöjd faktiskt.  

4 kommentarer:

  1. Burr kackelackorna är nog de värsta av dom du räknade upp. Slår man ihjäl dom så släpper ju alla äggen också!! Skura och spraya är nog det enda du kan göra för att i alla fall minimera dom. Minns när jag bodde i Africa, så var baksidan av kyl/frys ett varmt och gott ställe där dom höll till!!!
    Hälsn Yvonné

    SvaraRadera
  2. Kackerlackor har vi inga. Myror kan förekomma under den torraste delen av sommaren. MEN fästingar, mygg och getingar har vi.
    /anna

    SvaraRadera
  3. Uh - kackerlackor är vidriga!! Fick totalt spel när jag hittade flera stycken för några veckor sedan..."peppar peppar"...men efter mitt hysteriska sprayande med något jag inte vill veta vad det innehåller, så tror jag att de för tillfället i alla fall är utrotade! ödlorna tycker jag är rätt ok, åtminstone så är de rätt harmlösa.
    tyvärr så har vi ju faktiskt mygg också, fast de stora spindlarna har vi inte, i alla fall inte som jag har sett, och om de finns vill jag nog inte veta om det!)

    SvaraRadera
  4. Ja, det är skönt här i Istanbul att slippa myrorna. Kackerlackorna däremot kommer säkert att dyka upp förr eller senare. Dom finns väl överallt nu för tiden. Hua!
    Hälsningar Cissi

    SvaraRadera