lördag 11 februari 2012

Spara hålet

Tänk vilka små och underliga saker kan ta tillbaka minnen från the old times! Idag när jag var och handlade på PnP i Fish Hoek så hittade jag en påse med donut holes! Alltså bara hålen av munkar! PnP i Fish Hoek bakar sitt eget bröd i butiken och då tar dom alltså till vara det som blir över av hålet när dom bakar munkar. Det blir små mumsiga donut nibbles!


Jaha, undrar ni nu, vad är det för konstigt minne som hon associerar till hål?! Jo, när jag var liten och vi hälsade på min morfar så bjöd han ALLTID på runda smördegskakor med hål i. Och han sa ALLTID att vi var tvungna att spara hålen till nästa gång han skulle baka. Vi barn funderade mycket på hur detta skulle gå till och kämpade förbrilt att äta runt själva hålet av kakan och försöka spara en tunn, tunn kant runt hålet. Nu var det ju så att det var inte morfar som bakade kakorna utan dom hade han köpt, men barn är lättlurade! Och nu gör PnP i Sydafrika precis som min morfar alltid bad oss om; dom sparar hålet!

1 kommentar:

  1. Dom tar jag! Hålen på munkarna kan ju inte ens en numera något rundlagd 45-åring gå upp av. Eller?!
    Hälsningar från Cissi, just nu i Sverige

    SvaraRadera