torsdag 6 mars 2014

Load shedding

I dag har vi fått uppleva hur det KAN vara att bo i Afrika! Mycket intressant måste jag säga.

På väg hem efter att ha lämnat Julius i skolan så ringer grannen och frågar om vi också är utan el. Jag var ju inte hemma så jag kunde inte svara henne men jag noterade att trafikljusen inte funkade (vilket dom gjort ca 45 minuter tidigare). Gick min morgonpromenad med Idefix på stranden och i bilen på väg hem igen så hörde jag på radion att Eskom (statliga, något korrupta, elbolaget) skulle utföra sk load shedding. Dom stänger alltså av strömmen helt i stora områden. Hörde att det var delar av Western Cape och att det skulle ske från kl 9.00. Nu var ju alltså klockan inte ens 9 och strömmen var borta. Men och andra sidan har det inte gått ut någon information, via några medier, överhuvudtaget! Intressant eller hur?

Ok, ingen el, men hur länge?! Gick ut i bilen för att lyssna på radion kl 9.30 men då sändes inga nyheter på någon kanal. Kl 10 däremot fick jag höra att Eskom kör load shedding i mer eller mindre hela landet! Blev lite struligt för till exempel Pistorius rättegången som är inne på sin 4:de dag. Enligt nyhetsuppdateringen så kunde vi eventuellt få vara utan el ända tills kl 22.00 i kväll. Lovely!


Men....11.20 kom elen tillbaka. For now! Hör nu att i vissa delar av Kapstaden har dom haft el hela tiden, vissa delar har fortfarande strömavbrott och ingen vet när vi kan förvänta oss elavbrott igen. Alla hemsidor som förmodas ha Eskoms schema för load shedding är överbelastade och går inte att komma in på.

Men vi är nöjda och glada for now! Eunice stoppade snabbt undan sopborsten och tog fram dammsugaren, Agree kan nu dammsuga ur all sand från min bil och Harald kan ladda sin dator och fortsätta jobba och jag kan bjuda på varm lunch.

Jag säger bara en sak:

THIS IS AFRICA!

1 kommentar:

  1. Intressant. Ungefär som vi brukade säga i Brasilien, och skaka uppgivet på huvudet...

    SvaraRadera