lördag 4 oktober 2014

Minussida

Det finns ju plus och minussidor till det mesta. Eller hur? Att bo utomlands till exempel, och att bo just här.

En av minussidorna till att bo just här; i Sydafrika och i Glencairn, är att det blir VÄLDIGT mycket skjutsande och köra bil. Sydafrika har tyvärr ett ganska dåligt och osäkert system av lokaltrafik vilket resulterar i att det är bil som gäller. Även det faktum att det inte är säkert att promenera själv överallt gör att bilen används ännu mer.

För att plussa på minussidan så bor vi ju relativt långt i från Julius skola och hans kompisar och så har både han och Eilika (ja, Harald och jag också för den delen) en hel del aktiviteter.

Dom senaste två dagarna har jag känt av denna minussida rejält. Kolla bara:

Torsdag eftermiddag (nu skriver jag då bara ner MINA körningar, inte Haralds)

13.20 Hämta Eilika från skolan
14.30 Lämna Eilika på ridningen
15.00 Hämta Julius från skolan
15.30 Släppa av Julius för körlektion
15.30 Hämta Eilika från ridningen (till Longbeach Mall för lite shopping)
16.40 Hämta Julius från körlektion och sedan hem

Fredag eftermiddag (eller snarare förmiddag och till kvällen)

11.00 Hämta Eilika från skolan (slutar tidigt för det är lov nu)
14.30 Blir skjutsad av Harald för att hämta min bil från verkstan
15.00 Hämta Julius från skolan
16.30 Lämna Eilika på golfen
17.15 Släppa av Julius hos kompis på andra sidan bergen (Julius kör!)
17.30 Hämta Eilika från golfen (10 minuter sen eftersom jag var tvungen att släppa av Julius)
18.00 HEMMA och fredag!

Nu hade ju Julius rent teoretiskt kunnat stannat kvar på andra sidan bergen och gått på gymet eller något men det blev en miss i planeringen.

Gissa om vi ser fram emot att Julius tar sitt körkort! Men han är snart där! Han tar 3 lektioner i veckan och igår när han körde med mig så gick det jätte bra. Det blir intensivkörning nästa vecka när han har lov med 5 lektioner. Sen kan vi säkert boka en uppkörningstid.

Men idag skiner solen och det är kanelbullens dag, och det verkar som om jag slipper köra så mycket idag. Eilika och jag ska snart åka till handelsträdgården och handla lite, men det är ju rolig körning! Och valfri!




2 kommentarer:

  1. Jag känner igen det där, men just nu håller som bäst på att vänja oss vid motsatsen; från att ha skjutsat i sex år i USA bor vi nu i lilla Piteå och även nioåringen cyklar själv till skolan och till stan. Jätteskönt!

    SvaraRadera
  2. Jag känner mig så kluven till körandet. Vi har också så mycket på plussidan, men tror jag håller på att bli tokig på körandet. Fast jag brukar säga att jag kör gärna. Det är mest på insidan jag blir tokig.

    SvaraRadera