onsdag 1 oktober 2014

Fel, fel, fel

I går blev det VÄLDIGT fel! Logistik på hög nivå, som vanligt, på eftermiddagen. Det gick galant! På vägen hem, efter att ha släppt av Julius för körlektion, stannade jag på "vår" mack för att tanka. Hade ett par körningar kvar under kvällen så det var läge för det. Körde in på macken, bad mackbiträdet (ja, här tankar man inte själv) att tanka fullt med diesel. Efter en stund säger killen, TVÅ gånger, -"Madam, I think it´s full now!". Ok, det vart ju billigt och jag hade väl i princip tomt i tanken, tänkte jag. Men struntade i det just då eftersom jag var in a hurry! Betalade och fick mitt kvitto. Susade hemåt (skulle laga middag och sedan skjutsa Eilika och kompis med syster till skolan för deras school play). Halvvägs hem så tycker jag det låter lite väl mycket om bilen och upp för backen hackar den lite. In i garaget och öppnar fönstret och gasar en extra gång för att lyssna noga. Bilen låter som en MEGA diesel! Misstänker med en gång att jag fått bensin i tanken i stället för diesel. Men är inte säker. Kollar kvittot och det står diesel 35.89l för R479,90. Hmmm........

Harald ringer grannen som har bilverkstad i Fish Hoek och han säger att vi inte ska köra bilen. Dom hämtar den med bärgare nästa morgon. Harald kör ner till macken med kvitto och ber dom kolla upp pumpen och vad som exakt blivit tankat. Han får kvitto från pumpen (mitt var bara från kreditkortsterminalen) och det visar sig att jag fått 36.22l blyfri bensin i min diesel bil!!!!! Snubben har alltså till och med knappat in fel antal liter för att få till rätt pris fast med literpriset på diesel. As if jag inte skulle märka att han tankat blyfritt i min bil! Big Boss var inte på plats så ärendet bordlades tills vidare.

Nu har vi ju turen att ha 4 bilar (och två körkort! Snart 3!) så jag har nu tagit över Julius SAAB cab så länge. Min älskade Tiguan blev hämtad i morse!

 

Bye, bye! 

Nu får vi se hur allvarligt det är. Bilen gick inte att starta i morse utan bärgaren fick putta ut den ur garaget. Inte fått tag på chefen på macken i dag heller (Idefix och jag tog en promenad ner dit för ett snack) men jag fick namn, telefonnummer och mailaddress i alla fall. Harald har snackat med vårt försäkringsbolag och det visar sig att macken har samma bolag. Dom har haft ett likadant ärende tidigare och då gick hela klabbet på R80 000. Jag tror inte den killen som tankade min bil med blyfritt och lät mig köra därifrån kommer att ha jobbet kvar så länge till.

Så idag fick Idefix premiäråka öppen cab! Vi åkte och hämtade Eilika från skolan, sen åkte vi och hämtade Julius från skolan och sen körde vi för att släppa av Julius hos Catherine i Noordhoek och sen hem. Det gick bra men på vägen hem så var han ganska trött och lite missnöjd. 


Nu fick vi användning av hans bilbälte som jag köpte för över ett år sedan.
 



Han ser inte så lidande ut eller hur?!
 

För att hålla oss till temat bil så måste jag bara visa den lilla bilen Julius får övningsköra i! Lite annat än dom sprillans nya och moderna bilarna man får övningsköra med i Sverige.

Slut på tema bil! Bjuder även på några bilder på skolflickan Eilika och hennes allra bästa bästis!
 

Redo att åka till skolan!
 



Hade turen att fånga bästisarna på bild i går morse!





1 kommentar:

  1. Oj det var inte bra för bilen! Vovven däremot ser ju ut att gilla läget.

    SvaraRadera