torsdag 16 oktober 2014

Rättvist?!

Undrar om "svenskheten" någonsin går ur en, när man bor utomlands?! Jag tror inte det faktiskt. Det är så rotat i oss. Jag följer ju en hel del bloggar som skrivs av framförallt svenska kvinnor som bor utomlands. Märker att dom flesta fortfarande tänker väldigt svenskt, trots många år utomlands.

Något som just nu irriterar mitt svenska sinne till det yttersta är hur segregerat det är i Eilikas skola. Hur rysligt orättvist det är! Jag förstår inte alls hur dom tänker! Sen kan jag i och för sig tycka att det i Sverige ibland går till överdrift åt andra hållet.

Som detta till exempel! Fick en lapp hem från skolan igår. Sjuorna ska lära sig att vara entreprenörer och göra en rolig dag för barnen på skolan. Det är ju bra! Men.......det finns MÅNGA barn på skolan som inte ens får lunch med sig från sina föräldrar för att dom inte har råd. Det samlas in smörgåsar, kokta ägg och frukt varje dag från föräldrar, som sedan ges till dom som inte får någon mat i sig annars. Samtidigt ordnar skolan denna aktivitet! Hur ska dom barnen ha råd att köpa mat, godsaker, få ansiktsmålning och delta i aktiviteter? Det kan dom inte, utan dom får stå och titta på!

 

Nu kanske ni undrar varför jag hetsar upp mig över detta enstaka tillfälle men det är tyvärr ett väldigt frekvent återkommande dilemma. Nästa fredag anordnas en Library Night! Alla 3:or får komma utklädda till en karaktär i en bok på fredags kvällen och det bjuds på aktiviteter och en liten snack. Rolig idé eller hur?! Men........det kostar R50 för varje barn! Pengarna skall gå till en väggmålning i biblioteket. 

Och strax innan lovet så hade Green Guerillas (aktivitet efter skolan där dom gör kompost och odlar) en market day under skoltid. Barnen skulle/kunde ha med sig pengar för att handla små plantor, kompost, fröer och diverse annat. Kul idé igen, men INTE för alla! 

Lite då och då har dom ju civvies day (som jag skrivit om ett antal gånger) och då måste barnen betala en slant (oftast R10) för att få ha sina vanliga kläder (inte skoluniform). Pengarna går till välgörenhet. Det gör ont i hjärtat när jag ser dom stackars barnen som inte har R10 och därför måste komma i sina uniformer. Näst intill mobbing! Definitivt segregerar det barnen! Känns inte rätt väg att gå för ett Sydafrika där alla ska få samma möjlighet och rättighet! 

I övrigt så har vi en dag med regntunga skyar! Men det är vackert det med.



Och så blir man ju allt lite gladare av att titta på sin knasiga hund när han leker med sin boll bland vågorna. Han är inte rädd för vatten i alla fall!





4 kommentarer:

  1. Svårt det där. Antar att det är en privatskola? På barnens kommunala skola här i Connecticut är det ju också en del utflykter som kostar pengar ibland, och skolmaten kostar ju pengar, men alla kan alltid vara med eftersom det finns en speciell fond för de som inte har råd (nu har ju de flesta råd här, men det finns en del låginkomsttagare här också). Borde finnas nåt liknande på alla skolor. En självklarhet tycker jag, som svensk...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Näpp, detta är en statlig skola. Går en hel del barn där från kåkstäderna. Hörde just idag från mina pilates vänner att på grannskolan har dom en sådan fond men jag har inte hört något om en sån på Eilikas skola. Ska kolla upp det faktiskt! Jag kan ju inte anklaga skolan om jag är felinformerad ;)

      Radera
  2. Usch och fy, blir också upprörd när jag läser! Blir det aldrig någon diskussion om vad dessa i och för sig roliga aktiviteter innebär för de barn vars föräldrar inte har råd? Vad sorgligt och beklämmande att en del barn inte får någon lunch om det inte skickas med extra från andra föräldrar... Konstigt system; skolorna borde kunna lösa detta...
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har just fått lära mig att vissa skolor har en fond där dom tar pengar för sådana här evenemang och ger till dom barn som behöver hjälp ekonomiskt. Har inte hört att det finns någon sådan på Eilikas skola men jag ska kolla upp det. Man kan ju hoppas!

      Radera