onsdag 13 januari 2010

Hot, hot, hot

Idag har det, och är det VARMT! Dryga +35C och drygt +30C i poolen! HÄRLIGT!

Idag har det alltså varit den STORA dagen. Båda barnen har börjat skolan/dagis. Harald skjutsade Julius till skolan redan 07.05 för att vara på den säkra sidan. Vet ju inte hur trafiken är över bergen så dags på dagen. Men det var inga problem. Tog bara 20 minuter.

Eilika och jag körde hemifrån kl 8. Det är hela 4 km till hennes dagis och tog ca 8 minuter. Rektorn tog emot och visade in oss till Eilikas klassrum. Barnen var ute men fröken kom och tog emot. Vicki hälsade på oss och visade Eilika hennes fack där hon kunde ställa sin ryggsäck. Sedan tog hon Eilika i handen och Eilika sa hej då, gav mig en puss och gick ut till dom andra barnen! Snacka om förvånad mamma! Jag hade räknat med en tre-dagars inskolning minst. I alla fall att jag skulle stanna för att översätta och vara moraliskt stöd. Men det behövdes visst inte! Det var bara att sätta sig i bilen och köra hem igen. Lite snopet med oohh så skönt. Hade bestämt med fröken Vicki att en kort dag skulle nog vara bra så jag hämtade en mycket nöjd och glad liten tjej kl 12.30. Allt hade gått jätte bra och fröken berömde henne och tyckte hon varit jätte duktig. Fröken fick en stor kram och ett I love you innan vi gick.

ADT, vakt och säkerhetsbolaget, skulle komma och kolla in vårt larm kl 15 men han ringde och hade fel på bilen. Kommer i morgon istället. Tvättmaskinen häller ut allt vatten på golvet istället för där det ska ta vägen så idag skulle även en reparatör till den komma. No such luck! Jag får ringa i morgon.

Eilika och jag badade och solade tills killarna kom hem. Kvart över 3 kom en glad, nöjd och varm kille nerramlandes till poolen. Han hoppade i poolen med bara kallingarna! Julius hade även han en mycket bra dag. Förstod NÄSTAN allt sa han. Finns två svenskar till på skolan. En i Julius paralell klass och en i 8:an. I hans klass fanns även en norska och en finska. 14 barn totalt i klassen om jag förstod rätt varav hälften tjejer och hälften killar.

Åt en tidig middag ca 16.15. Grillat kött, stekt potatis och sallad. Sedan körde Harald Julius till simträningen. han tränar 17.30 till 20.00 på onsdagar!

Nu har äntligen den trötta lilla dagis tjejen kommit till ro och somnat.

Som avslutning vill jag bara "äckla" er hemma i Sverige med att klockan är 20.00, solen är så sakta på väg ner och det är +29C ute! Hot, hot, hot!

2 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Har följt Eran blogg nu ett tag och vi är såååå avundsjuka på er. Var i Sydafrika för andra gången nu i november och skulle gärna flytta ner imorgon om det vore så.
    Mvh
    Agneta Fransson
    Billdal

    SvaraRadera
  2. Hejsan!
    I Täby är det inte lika varmt och skönt, men idag var det bara runt -5 till -10... Underbart att höra att första dagen gick så bra för dig Eilika. Barnen pratar om dig ibland och säger att S har börjat nu För du har flyttat. Men de undrar när du kommer tillbaka? Annars flyter de på som vanligt på förskolan.
    Kul att höra att du har det bra, bada och sola lite för mig också.
    Kram fröken L

    SvaraRadera