tisdag 12 januari 2010

Southeastern

Man blåser nästan bort när man går ut! Den notoriska vinden "southeastern", som näst intill ständigt blåser så här års, har verkligen visat vad den går för i natt och under dagen. Men jag lyckades (nästan) hitta lite lä nere vid poolen idag på förmiddagen. För kallt är det ju inte! Ca +25C.

Är lite fascinerad av denna vind. Måset bero på att jag är dotter till en sjökapten. Skall önska mig en vindmätare i födelsedagspresent tror jag.

Idag har vi varit hos tullen och fått ett gäng dokument stämplade och sedan lämnat in bibban till agenten som tar emot vårt pick och pack när det kommer. Som jag sagt tidigare så för vi med all sannolikhet containern i slutet av nästa vecka redan.

I går var Julius och simmade för första gången i sin nya simklubb, The Barracudas. Det gick bra. Han skall provträna i en grupp högre idag där han borde platsa. Ska bli intressant och se vilka träningstider han får. Coachen tyckte han skulle komma på morgonträning, 6-7, OCH ordinarie träning 18-19.30 idag men då sa pappan nej. Han har ju inte tränat ordentligt på drygt en månad så det är lite saftigt att dra igång med dubbla träningar på en gång. Och så är det ju hans sista dag på Jullovet idag. Han fick sova länge!

I morgon skjutsar Harald Julius till skolan. Dom åker ca 07.10 för att vara på den säkra sidan. Han börjar prick 08.00 men skall vara i skolan ca 10 min innan skolstart. Vi vet ju inte riktigt hur trafiken över bergen är på morgonen. Sedan slutar han skolan 14.50 varje dag. Så imorgon blir det ljusblå skjorta, kaki shorts, svart bälte, vita strumpor och vita gympa dojjor. Så stilig han kommer att bli!

Jag tar Eilika till dagis vid 8-tiden. Hon måste vara på plats senast kl 8.30. Vi har bara ca 10 minuter att köra och åt andra hållet. Vi kan nästan se hennes dagis på andra sidan viken. Skall bli spännande att se hur det ska gå för henne som inte pratar eller förstår någon engelska. Men jag tror det kommer lösa sig rätt snabbt. Idag satt hon helt plötsligt och räknade på engelska i bilen! Jag trodde hon bara kunde säga I love you, Goodmorning, Thank you och Dolphin på engelska. Hon har lärt sig från TV:n. Går jätte bra och pedagogiska barnprogram på kanalen CBeeBies här. Hon lär väl leka på engelska redan till helgen!

1 kommentar:

  1. Den här bloggen ska bli härlig att följa...
    Känner ju till en del platser du berättar om.
    Har Harald så ont i ryggen att han inte kan träna? Hoppas inte det, med mycket simträning går det att bota...det brukar jag göra.
    Är lite avis på er, här är KALLT...riktig vinter. Jag älskar när det är kallt, men nu börjar även jag tröttna lite. Var ute på en liten kall promenad på ca 2 timmar nyss..med en varm bastu som väntade så var det iallafall skönt.
    Ha det så gött nu familjen...
    Jari

    SvaraRadera