onsdag 25 juli 2012

Cape Town vinter

Jag fryser! Mest om fötterna. Dock inte så mycket om "valkarna" som jag gjorde förra året. Beror nog på att dom blivit mindre ;)

Vi har haft fantastiskt vackra dagar sedan i måndags. Så även idag. Solen strålar och havet är lugnt som en filbunke. I solen är det varmt och skönt, i skuggan knappt +14C och inomhus har det krupit upp till nästan +17C , nu kl 11 på förmiddagen.

Men +17C inomhus och med helt oisolerade golv är ingen värme kan jag säga! Men nu sitter jag på kontoret och för att fingrarna ska kunna skriva så har jag AC:m påsatt. På värme alltså. Så jag har faktiskt dryga +20C här inne. Och så hjälper ju solen till att värma upp vårt "akvarium".

Jag blev så kall om fötterna när jag var på pilates och det är konstigt att det är så svårt att få tassarna varma igen. Har ullstrumpor OCH fårskinnstofflor men det hjälper inte. Nu har jag värmt min riskudde som jag sätter fötterna på. Så snart är HELA jag varm igen.

Men ungefär så här är det när det är vinter i Kapstaden. Jodå, det regnar en hel del också förstås. Som i lördags när vi landade. Men så kommer det några fantastiska dagar med sol. Kollade vår termometer som sitter på södra väggen (alltså alltid skugga), och noterade att sedan vi åkte har det som kallast varit +6,5C och som varmast +22,8C. Tror nog att jag hade fått liknande resultat över samma period på Aspö! Nej, kanske inte så kallt som +6,5C men så lågt som +10C hade vi några kvällar. Men nu verkar ju sommaren äntligen ha kommit till Sverige, så passa på att njuta. Mig är det inte synd om för jag får snart sommar igen!

Idag sa dom på radion att det är 6 veckor tills våren är här. I Sydafrika är det officiellt vår från och med 1 september. Och det märks att vi är på väg mot våren. Det är ljusare lite, lite längre för varje kväll som går. Solen går nu upp 07.44 (lagom tills Eilika åker till skolan) och går ner 18.02. Det var för idag alltså. I morgon går den ner 18.03!

Så mot varmare och ljusare tider! Men först lite mer vinter!

1 kommentar:

  1. Vi slås hela tiden av hur lika klimatet verkar vara mellan oss. Dock med 6 månaders förskjutning. Här i Portugal är det också mycket kallt inomhus på vintern.

    Dock inte i vårt hus. För det har Jan "dubbelisolerat" i taket. Men visst är det en konstig känsla att frysa inomhus.
    /Anna

    SvaraRadera