Den 21 juni såldes hon på exekutiv auktion till Dragon Carriers of China för
ca R22,3 miljoner ($2.71 miljoner), på pricken 3 månader efter det att hon blivit bogserad in i False Bay. Hon såldes för betydligt mindre än vad hon var värd men det var ju förväntat.
Alla fordringsägare fick inte ut vad dom krävde och den största, räddningsfartygen Smit Amandla och Smit Marine, fick inte ut hela sitt belopp. Men så är det! Nu "slipper" dom ligga och bevaka Panos Earth längre i alla fall.
Alternativen för Panos Earth, som nu, mycket passande, är omdöpt till Good Hope, att antingen skrotas eller att laga motorn. Den nya ägaren valde det sistnämnda. Good Hope har alltså nu fått sin motor lagad för ca $750 000 på plats i False Bay. Ett alternativ hade varit att bogsera in henne till en stor nog hamn, vilket hade varit Coega i Port Elizabeth, men kostnaden hade blivit i princip densamma.
Så i lördags (drygt 4 månader efter hon kom in i False Bay) noterade jag att hon hade rört på sig när Eilika och jag var och shoppade fågel. Och på eftermiddagen kunde vi se henne försvinna ut mellan Cape Point och Cape Hangklip. Jag hittade henne på hemsidan Live Ships Map. Här kunde jag få fram att hon gick för egen maskin, med eskort av Smit Amandla, och destination Singapore. Hon har "magen" full av järnmalm som förmodligen nu skall levereras till sin ägare. Något försenat!
Jo, det är allt lite tomt nu, men slutet gott allting gott! Segla säkert Good Hope!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar