tisdag 26 mars 2013

Helgdagar i främmande land

Nu närmar sig nästa helgdag med stormsteg. Påsken knackar på. Och precis som julen så blir det inte riktigt detsamma att fira här som i Sverige.

När vi bodde i Sverige så firade vi ALLTID påsk på Aspö. Vi körde ofta ner, i allt från snöstorm till hagel, på Skärtorsdagen. Det tog en hel evighet att ta sig ur Stockholm för i princip ALLA skulle ut på vägarna samtidigt. När vi väl kom fram så möttes vi av björkris som mamma plockat in åt oss.

Vi klädde påskriset och tog fram påskpynt. Vi eldade vinterns skräp ute. Grillade korv och drack öl i vårsolen. Vi var ute hela dagarna och njöt av våren, som hade kommit en bra bit längre än i Täby.

Påskafton firades med sedvanligt påskbord, oftast hos mamma och pappa, med hela tjocka släkten. Ohhhh, rökt lax från Sturkö. DET saknar jag. Mamma och pappa har redan varit och köpt årets lax. Till dom som har turen att kunna fira påsk på Aspö. Och så vispa ägg och spetsa med konjak. Mums! Barnen letade påskägg ute på tomten som morfar så finurligt gömt.

Påskdagen fortsatte vi att fira, men nu hemma hos farmor, Ingrid eller PO och Anette. Mer god mat och dryck.

Påsken i Sverige är ju VÅR och ljus och färger och dofter! ALLT det saknas här. Vi är så sakteliga på väg in i hösten. I butikerna hänger det mörka och dova vinterkläder. Naturen är inte sådär vårgrön. Snarare lite brunbränd efter en lång och het sommar. Ingen rökt lax och inget gott svenskt påskgodis. Bara choklad i MÄNGDER. Och mindre god choklad till råga på allt. Och framförallt; ingen mamma eller pappa, inga systrar eller svågrar, inga syskonbarn, ingen farmor eller faster eller farbror eller kusiner.

Nej, jag lägger ner påsken! Nej, inte riktigt, jag lovar. Jag har tagit fram lite påskpynt och barnen ska få sina påskägg (med äckligt sydafrikanskt godis) på Påskafton. Men vi hoppar över påskmaten.

DÄREMOT så kommer Samira och Björn och Sofia med sina goa ungar på Långfredagen. Då ska vi umgås, på svenska, och äta och dricka gott. Och på Påskafton kommer en grupp simmare, på ca 18 pers, från Norge hit på en braai. Så det blir nog en rätt trevlig påsk trots allt, om än inte så "påskig"!

2 kommentarer:

  1. Skickar gärna lite svenskt godis och saltlakrits om det önskas. När jag bodde utomlands blev jag helt ifrån mig när jag fick en godisleverans av min danska kompis. Mail:à mig.

    SvaraRadera
  2. Jag erkänner att jag har lagt ner påsken, det blir inte alls påsk hemma hos oss i den här delen av världen...

    SvaraRadera