torsdag 11 april 2013

Kommer-inte-på-någon-bra-rubrik torsdag!

Vilket fantastiskt varierande liv jag har! Njae, kanske inte just nu precis!

Sovit gott! Bara vaknat en gång. Jävla kvällsthé! Vinterfrukost till barnen; som båda kom ur sängen i tid och utan problem. Ja, jag och Eilika hade en liten dispyt angående hennes attityd. Inte den trevligaste lilla damen alla gånger. Berättade för henne att Mark och Lauren hade berättat igår att dom båda fått stryk av sina föräldrar när dom var små. Mark med bältet och Lauren med en träslev. Eilika såg lite nervös ut och försäkrade sig om att jag inte skulle göra så. Berättade för Astrid när hon kom och hon var alldeles "amazed" att inga av våra barn någonsin fått stryk. Hon skojade och sa att -"Men nu är ni ju i Sydafrika!". Nej, jag håller mig till mutor och hot. Det brukar funka!

Vanliga drillen innan ungarna försvann till skolan. Förutom att Eilikas strumpbyxor sprack i grenen vid påtagning. Fram med nya! Men inte hennes fel utan en dålig söm. Mamma får snart ta fram den stora kassen med saker som skall lagas och sys in tror jag. Men inte idag!

Inväntar Eunice och Agri (vår "trädgårdsskötare". Han klipper gräs, rensar ogräs, tvättar bilar och sopar). När dom kommit och Agri kommit igång med att tvätta min bil så gav jag mig ut på min promenad. I morgon blir det pilates och då skippar jag promenaden. Bra eftersom jag trots kort promenad känner av benhinnorna lite lätt. Tror det är dags för nya dojjor. Har nog haft mina i 5-6 år snart.

Hann inte in i duschen innan elektrikerna kom för att fixa en dimmer som pajat. Sen in i duschen. Efter det svara lite telefon (roligt när dom ringer och vill tala med någon specifik avdelning på Solas Trading; det är ju bara jag. Ja, när Harald är hemma så har vi väl kanske två avdelningar då), kolla lite mail och Facebook. Tar emot stora Mercan som Tony lämnade tillbaka.

Sen ut på dagens första turné (jag bortsett från den vanliga "school run" då). Först till posten i Simonstown för att hämta ut vår lilla mobiltelefon som vi lånade ut till Dimitri under hans Sydafrika resa.

Sen vidare till Vodacom i Fish Hoek för att kolla om vi fått vår ansökan om abonnemang godkänd. Nej tyvärr, inte ännu. Ansökan skickad till Johannesburg av någon anledning som tjejen inte visste. Specialfall skickas till Johanneburg! Säkert pga att vi inte är sydafrikanska medborgare. Man kan ju hoppas i alla fall.

Tog ut pengar för att sedan köra till kommunen för att betala bilskatten för två av våra tjänstebilar. Det är så automatiserat här kan ni tro! NOT! Man får en maning på posten att skatten skall betalas och sedan måste man åka in till kommunen (typ) och betala; KONTANT! När man betalat så får man en ny liten rund papperslapp utskriven som skall sättas i framrutan på bilen. Fiffigt eller hur?!

Nästa stopp blev Sun Valley Primary School för att hämta ansökningsblanketter. Eunice dotter Jennifer är nämligen rysligt frustrerad över att dom har så lite engelska i hennes skola. Hon går i skolan i kåkstaden där Eunice bor och språket är xhosa. Skolan är gratis för Eunice. Hon behöver bara betala skoluniformen (fast det har vi naturligtvis gjort). Nu ska jag hjälpa Eunice att söka in till en "vit" skola eller alternativt skolan där många färgade går i Ocean View. Vi kommer att finansiera Jennifers skolgång. Vi kan och vill ge Jennifer en bra start i livet med hopp om att hon någon gång kan få ett bra jobb och flytta från kåkstaden. Nummer 1 = UTBILDNING! Vi får se om hon får någon plats.

Därefter till Longbeach (IGEN!) för att köpa nya gympaskor till Lilla E. I går var hon barfota på netballen för att hon inte får på sig sina skor. Dom är för trånga. Det går ju inte!

Sen.......är ni fortfarande vakna?......susade jag och hämtade Eilika direkt från skolan. Hoppade över fritis idag. Hon har istället myst hemma och pratat med Eunice och Agri. Och tagit ett mycket välbehövligt bad. Jag kollade mail och började på mitt blogginlägg. Ja, just det! Åt en mycket sen lunch också. Det blev ett kokt ägg och 50g rökt lax. Sååååå gott!

Klockan 16.00 dags för nästa "school run". Julius tränar fotboll idag också. Nybadad Eilika, varsitt äpple som färdkost och iPad lastas in i min eminenta bil. Vad skulle jag göra utan min kära Tiguan?!

Fick en tjurig son i bilen så det blev en tråkig bilfärd hem. Hela kvällen gick i de sumulnas tecken. Tjafsigt, gnabbigt och dålig attityd över huvud taget. Inte bara från sonen alltså utan vi alla tre. Jaja, middag blev det i alla fall. Det bjöds på pasta och kycklinggryta med champinjoner, körsbärstomater, fetaost och creme fraiche. Nej jag åt INTE pasta utan det blev fräst vitkål igen. Yummy in my tummy!

Disken omhändertagen och lilla My sover snart. Morgondagens kläder framlagda och väskan packad. Nu lite mat planering inför helgen.

Tid i bilen idag; ca 2 timma och 20 minuter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar