söndag 25 november 2012

Befängt

Först och främst, jag är ateist. Jag är döpt och har gift mig i svenska kyrkan. Men mest av tradition. Jag tror inte på någon Gud eller överhet. Däremot kan jag erkänna att jag är tämligen kryptisk (kom inte på något bra ord) som gifter mig i kyrkan och som gärna firar både advent, jul och påsk. Men som sagt, det är av tradition.

Följer nu lite sporadiskt diskussionerna i Sverige om att skolbarnen inte får fira några kristna helgdagar. T.ex. ingen advent i kyrkan. I alla fall inte om prästen lämnar kristna budskap genom predikan etc. DET tycker jag är så tråkigt och helt fel. Sverige är ju trots allt ett kristet land, eller? Ska inte våra barn få lära sig var våra traditioner kommer ifrån? Nej, helt fel är det!

Jag kan bli lite besvärad av att Eilika kommer hem och sjunger om Gud titt som tätt (inte bara runt jul alltså) och det är svårt för mig att besvara hennes frågor. Majoriteten här går i kyrkan varje söndag och många är VÄLDIGT aktiva inom kyrkan. Dom sjunger och ber på dagis och i skolan och dom firar en kristen jul med traditionsenligt julspel. Helt ok för min del. Däremot så står det i all information som kommer ur att OM man inte vill att ens barn skall delta så är det helt ok. Bara att prata med fröken så löser dom det.

Jag tycker det är bra att mina barn får en inblick i den kristna tron då jag inte kan ge den till dom. Jag försöker vara öppen och förhoppningsvis kommer mina barn kunna skapa sig en egen uppfattning och dom får ha vilken tro dom vill. Samma gäller ju eventuell politisk åsikt. Jag propsar inte på mina barn vad JAG tycker och tänker. Tycker det är anskrämligt med folk som t.ex. sätter på sina barn knappar och märken med SIN politiska åsikt på. Däremot så döljer jag inte vad jag tror på och inte tror på. Det är ju MIN åsikt och den är inte hemlig. Och jag försöker även låta barnen äta även sånt som jag inte tycker om. Gröna ärtor t.ex. Ok jag erkänner, det serveras inte gröna ärtor allt för ofta. Misslyckande!

Nej, behåll våra svenska traditioner, även om det handlar om kristna inslag. För det är Sverige! Vi firar advent, jul och påsk. På ett mer eller mindre kristet sätt.

Så tycker JAG! Och nästa söndag är det första advent och jajamensan då tänder vi första ljuset. Precis som det var när jag var liten, och mina föräldrar var små och säkert när min far- och morföräldrar var små.

4 kommentarer:

  1. Jag håller med dig. Det känns som om Sverige går i från sina traditioner för att göra landet för alla, kristna och icke kristna. Jätte tråkigt. Jag känner att det är en skillnad redan i Sverige varje gång jag åker hem. Kan inte riktigt sätta mitt finger på det, men det känns som om man måste passa sig annars kan man bli kallad rasist. Allt ska vara så rätt liksom. När det pratades om att göra om nationalsången, då blev jag minst sagt chockad att det ens pratades om.

    SvaraRadera
  2. Kan bara instämma i din kritik. Tyvärr går det ofta till överdrift i svenska samhällets iver att få invandrare att känna sig välkomna. Alla har rätt till sin egen religion, eller ingen religion alls. Oavsett vilket man väljer så är det lika viktigt att få erfarenhet av andras sätt att tänka och tro, och när man bor i ett kristet land med en statskyrka tillhörande protestantismen så får man acceptera de seder som finns där. När vi svenskar bor i andra länder med andra trosåskådningar får vi acceptera deras vanor. Och det skulle knappast falla oss in att begära något annat.

    Barbara

    SvaraRadera
  3. Ni missar en sak här: sedan år 2000 är staten och Svenska Kyrkan åtskilda, Svenska Kyrkan är ett trossamfund som alla andra. Eftersom skolan är icke-konfessionell så ska den inte innehålla religiösa inslag. Traditionerna ska man dock lära sig och skolavslutning i kyrkan är tillåten men ska inte innehålla predikan eller trosbekännelse. Skolan är inte heller sekulär, det är rena rama hjärntvätten inför julen och då tycker jag det är konstigt att samma föräldrar som protesterar när det är tal om avslutning i skolan istället för kyrkan också är emot religiösa friskolor... Själv är jag judinna men inte religiös. Att ge mina barn en judisk identitet är mycket svårt i ett land som Sverige när vi inte bor i en av storstäderna och ändå sägs det att vi har religionsfrihet. Observera dock att de flesta invandrare inte har något emot avslutningar i kyrkan. Vår lokaltidning gjorde en undersökning där de ringde upp representanter för de större religionerna och ingen var emot så skyll inte det hela på invandrarna!/Anna

    SvaraRadera
  4. Va lustigt texten hade jag kunnat skriva själv och så heter jag Gabriella. Religion och göna ärtor är saker jag grymt ogillar. Men Jag firar gärna jul osv tycker att det är oändligt fint i kyrkan både när vi välkommnar någon och när vi säger adjö. Tyvärr så orkar jag inte tro på Gud men han är en del av den Svenska historien och min familj. Tänder också ett ljus på advent tänker på dom som inte kan vara med mig just då, en fin stund.

    SvaraRadera