tisdag 27 november 2012

Det blir nog bra det här

Ibland kan man ju undra! Hur kommer man på idén att göra en regnbågstårta till sin dotters 7-års kalas?! Jo, nu vet jag ju faktiskt det men tanken var INTE från början att JAG skulle göra den. I en månadstidning, Your Family, var det kalastema. Ett tema var Regnbågskalas och där fanns en jätte fin tårta på bilden. Tårtbottnar i regnbågensfärger och fylld med vit fyllning. Och yes, den var köpt i Kapstaden och hemside adress fanns. Föreslog Eilika att kanske ett Regnbågskalas vore något? Är allergisk mot Hello Kitty och Barbie kalas tex. Hon köpte det! Planerna började smidas.

Tog konstakt med tårtbageriet och ja dom gör tårtorna och dom finns i Claremont. Alltså vi skulle inte behöva åka genom hela Kapstaden för att hämta en tårta. Men.....priset! No way! En tårta för över R500 till åtta flickor som knappt äter tårta. Och den är helt säkert hur söt och sliskig som helst. Passar inte denna svenska familj. Jaha, vad ska mamman göra nu då? Hade ju lovat dottern en regnbågstårta. Men tack och lov för.....Google! Jag hittade recept, på svenska, och jag ska nog fixa det! Wish me luck!

Började idag, kalaset är NÄSTA lördag, med att baka tårtbottnar. Tog lite tid men gick bra. Använde mig av receptet rekommenderat; Tårtbotten Lika Delar. Hur fiffigt som helst. Man tar så många ägg man räknar med att behöva (6 för min del), häller äggen i ett glas och häller sedan socker och mjöl i två glas av samma sort. Lika mycket i alla tre glas. Tillsätt bakpulver i mjölet.


Vispa ägg och socker JÄTTE fluffigt; mellan 5-10 minuter och BLANDA sedan i mjöl och bakpulver. Recept hittar ni här.


Sen delade jag upp smeten i 6 skålar och blandade i karamellfärg. Tjusigt va?!


Och så grädda varje färg för sig, i form med smort bakplåtspapper, i 10 minuter. Nu ligger dom alla 6, insvepta i platsfolie, i frysen. På fredag nästa vecka får dom komma ut och blir tårta med lite smarriga fyllningar. Har inte bestämt riktigt vilka fyllningar det blir men färglösa sådana i alla fall. Det blir bäst effekt då. Recept på hela tårtan hittade jag här. Ja, jag gjorde "bara" 6 färger för min form var större.

Jag känner mig hoppfull! Nu ska jag iväg och fixa lite annat till både kalas och födelsedag. Det lilla livet fyller 7 år den 5 december. Det är sååååå spännande!

1 kommentar:

  1. Tårtan blir nog underbar! Och säkerligen blir den även uppäten bättre än de sliskiga färdiga produkter. Grattis till tösen! Nu är hon verkligen mogen för skolan, brukade man säga i min barndom när tänderna försvann o ssset blev ett zzz. Ha en trevlig födelsedag. Minnas mor

    SvaraRadera