torsdag 15 november 2012

Sugproppens son

När Harald gick i gymnasiet i Finspång så blev han och hans tjej utsedda till skolans sugproppar ett år! Nu går sonen i sin fars spår! :) Ja, vi kan faktiskt inte annat än skratta åt det hela. Läs vidare om vad som har hänt!

Ha nu i åtanke att Julius går i amerikansk skola och i Sydafrika. Det är BETYDLIGT mycket prydare än i Europa och Sverige. Här finns det regler som måste följas. Och dessa regler innefattar även hur närgången man få vara med sin flick- eller pojkvän. Under skoltid och inom skolans område alltså. Dessa regler samlas under begreppet PDA (Public Display of Affection). Det ni!

Vid lunch idag fick jag ett sms från Julius "Haha, jävla skit skola". Ja, han svor den uslingen! Jag frågade vad som hänt och han sa åt mig att kolla min mail. Nu var ju inte jag hemma så jag hade inte sett något mail. När jag hämtade honom fick jag veta vad som hänt.

Julius och hans tjej har två gånger den här veckan blivit tillsagda av säkerhetsvakten att dom inte får, ja vad ska man säga, visa affektion för varandra. Dom har alltså suttit, efter skoldagens slut och efter simträningen, och pratat på en bänk. Ok då, två nykära tonåringar kanske inte bara sitter bredvid varandra. Helt klart har dom nuddat varandra. I går såg jag dom själv. Dom satt med benen ihopslingrade och höll varandra i handen. Inte mer! Nu är det då, enligt skolledningen, inte bara vakten som uppmärksammat detta utan skolan har tydligen fått klagomål från ett antal föräldrar. Suck! Julius hade alltså blivit inkallad till vice rektor och blivit informerad om att sådant här beteende inte är accepterat. Han fick en "yellow slip" (alltså en varning. Har man fått 3 så får man kvarsittning) OCH skolan vill att han skall skriva ett brev och be om ursäkt! Även Robin har naturligtvis blivit inkallad och tillrättavisad och ombedd att skriva brev. Julius tog det som en man och tuggade i sig och han ska hädanefter ägna sig åt dessa syndiga företeelser där han inte syns för känsliga vuxna och barn.

Här är mailet som ramlade in under eftermiddagen. Robins mamma hade fått exakt samma mail.


Dear Mrs Kruger,

I am writing to tell you that I just had to have a conversation with Julius about inappropriate behaviour on campus.    It was reported to me that he and Robin have been engaging in public displays of affection  to an extent that has offended members of our community. This happened after hours, after swimming practice I believe.

Julius has assured me that he is aware of our expectations of PDA and that this will not happen again.

I have issued him a yellow slip in line with our policy document and have asked him to write a quick letter of apology that I can share with those who were offended.

I would appreciate it if you could also speak with him about this - we understand that teenage relationships are healthy and an important part of life but we have to insist that school is not the appropriate time or place.

Thanks, 

Jag har, efter samråd med sugproppen och samtal med sugproppens son, naturligtvis svarat på mailet. Vi tackar för informationen, Julius har redan berättat, ja vi accepterar naturligtvis att han fått en "yellow slip" enligt reglementet och neeeej Julius ska aldrig mer göra så här igen. MEN vi tänker INTE be honom skriva ett brev och be om ursäkt. Det borde helt klart räcka med att vice rektor rapporterar tillbaka till dom besvärade föräldrarna att ungdomarna har fått bannor och föräldrarna är informerade. Jag menar, dom har ju inte slagit ner någon eller hotat någon med kniv precis. Eller?!

Det roliga och intressanta i sammanhanget är att Robins mamma mer eller mindre svarat precis på samma sätt som oss. Vi är ju inte så förskräckt av denna händelse, vi fellow européer. Robin är alltså från Holland. Robins mamma och jag har nu delat med oss av våra mail konversationer med skolan och ser fram emot att få träffas snart. Haha, härligt sätt att "träffa" sin sons flickväns mamma på!

2 kommentarer:

  1. Så otroligt kul! Roligt att det är andra föräldrar som klagat. Kan tänka mig att samma sak skulle hända i Connecticut, där vi bodde förut.

    SvaraRadera
  2. Det var väl för väl att de fick en tillsägelse...så kan man ju inte bete sig...och framför allt inte när någon kan se det hela, det låter ju riktigt skadligt för omgivningen...eller... ;) Fast något säger mig att detta skulle kunna inträffa här också.
    (undrar just hur de går till väga om det inträffar något som verkligen är farligt!?)

    SvaraRadera