onsdag 4 april 2012

Funkar för mig

Vaddå?! Jo, jag har åter igen tagit upp kampen om extra kilona!

Jag är inte speciellt överviktig och lyckas dölja mina valkar hyfsat väl. Ja, jag gömmer valkarna eftersom jag verkligen INTE tycker om att ha valkar. Jag har alltid varit lång och smal och har jag lagt på mig lite extra så har det varit lätt åtgärdat genom att bara tänka lite extra på vad jag äter. Motionerat har aldrig varit min starka sida men det har ju funkat ändå.

Men.....så är man över 40-strecket och inget är sig likt! Fettet stannar kvar! Och blir mer! Blä! Jag vill kunna använda samma kläder som för två år sedan! Har igen lust att gå upp i klädstorlek. Nej, nej!

För typ miljoner år sedan, tror efter att Julius föddes, så körde jag lite Vikt Väktar diet. Syrran hade fått tag på Pionts tabellen och jag följde den. Funkade! Andra dieter som LHCF funkar inte för mig. Jag vill ha min pasta och jag blir bara sur och fuskar om jag bara ska äta kött och grönsaker. Så funkar jag!

Nu kände jag att jag måste verkligen ta tag i detta igen. Jag ska banne mig bli av med mina 5-6 extra kilon. Har fuskat lite med den gamla Pionts listan men inte orkat hålla mig till den. Men, av en ren händelse var jag inne på VV Sverige och såg till min glädje att dom nu har ett nytt interaktivt redskap att räkna points med. Så jag signade upp för ett medlemsskap och började min kamp. Och det FUNKAR!

Det är verkligen ett smart system! Jag knappar in ALLT jag äter och dricker och vad jag åstadkommit i motionsväg. Jag får äta/dricka 26 points per dag och jag får extra points att använda när jag tränar. Jag har även 48 extra points som jag får fördela över veckan så att man faktiskt fortfarande kan ta sig ett glas vin eller två eller en muffin. Eller äta som man vill, mer eller mindre, när man är på restaurang eller middag. Jag kan även lägga in mina favorit recept och systemet räknar om till hur många points en portion det är. Så fiffigt! Eller om jag inte hittar en matvara, eller tex. Solero glass, så kan jag använda kalkylatorn och pilla in fetthalt, kolhydraten, energi osv. och så får jag hur många points det är. Alltså är det enkelt att verkligen fylla i rätt mängd points. Jag behöver inte gissa, vilket ofta resulterar i för lite points (av någon konstig anledning). Så inget fusk här inte!

Samma gäller träning. Jag fyller i tex. rask promenad 45 minuter och systemet talar om att jag tjänat in 3 points. Utomordentligt fiffigt! Jag får tex. 4 points för 1 timma pilates.

Så jag har nu på 4 veckor gått ner 3 kg och tappat 4 cm runt midjan, 5 cm från bysten och 3 cm runt baken! Förra veckan hände det inte så mycket eftersom jag var jätte dålig på att träna och jag unnade mig lite för mycket (höll mig inom mina points men i överkant). Men jag gick i alla fall inte upp i vikt!

Jag tänker ju på ett helt annat sätt nu och prioriterar nyttigare mat. Och har helt klart minskat mina portioner och tar aldrig en extra portion. Det är ju där som det är lätt att det blir för mycket. Man tänjer ut matsäcken med större och större portioner vilket gör att man har svårare att känna sig mätt. Nu äter jag inte upp allt om jag äter på restaurang tex. För jag blir för mätt! Skön känsla!

Vill ni läsa mer om Vikt Väktarna Online så klicka här.

1 kommentar:

  1. Bra jobbat!! Jag behöver också ta tag i det där lite mer. Jag försöker välja rätt alternativ, äta lagom mycket. Mitt problem är att jag har problem att kunna motionera, men jag ska försöka komma igång med vattengympa. Kram!

    SvaraRadera