söndag 22 april 2012

Party tjej

I går var Eilika på sitt första riktiga kalas! Innan vi flyttade till Sydafrika så var hon för liten och sedan vi flyttat hit har hon ju gått på lilla Waters Edge där dom flesta föräldrar inte haft så många ören över till kalas. Dom har firat på dagis helt enkelt.

Men nu, när hon går i big school, så har hon blivit bjuden på kalas. Hon var bjuden till Caitlin i sin klass som fyller 7 år. Eilika var utrustad med nya fina kläder och jag hade köpt present. Kalaset började 10.30 men vi åkte hemifrån redan 9.30 trots att Caitlin bor i Stonehaven som ligger 5 minuter härifrån. Taxi Mom hade en annan körning till AISCT med Julius först nämligen. Men det gjorde inget!

Lämnade sedan av en spänd party prinsessa med lite lätt huvudvärk. Det kryllade av små tjejer och det fanns en sån där stor uppblåst rutschkana ute i trädgården.

Jag åkte hem och tog hand om tvätt och disk samt packade upp Haralds resväska som kom tidigt på morgonen. Väskan hade blivit avlastad i Johannesburg och alltså inte följt med Harald hela vägen hem till Kapstaden i fredags. Och jag ville ju komma åt all smutstvätt. I väskan fanns en hel del annat än smutstvätt. Lite  försenade födelsedagspresenter till Julius, ny badmössa och baddräkt till Eilika, STOR påse smågodis till barnen (som jag nallar av) och till mig 2 nya träningströjor, en huvtröja och så en hög med tidningar. Kläder och badkläder naturligtvis köpta från vårt bolag Nordic Swim and Sports. Kolla in webshopen HÄR! Och så fanns det ett paket till mig från mamma! Vilken lycka! Vad hade hon nu hittat på?! Jo det var Maria Montazamis bok! Hon hade gått förbi den flera gånger på Åhlens och till slut kunde hon inte låta bli. Jag blev jätte glad! Hade nog tänkt köpa den när jag är i Sverige i sommar. Jag tycker Maria är en rolig brutta. Hon har en vedervärdig inredningsstil och ibland är hon så blond så man håller på att garva ihjäl sig, men härlig ändå! Jag följer ju till och med hennes blogg. TACK mamma! Så ja, jag bläddrade ju lite i min nya bok och mina tidningar ute på altanen med min kaffekopp också.

Sen var det dags att hämta Eilika kl 13.00. Kom dit och hittade den lilla damen. Nöjd och glad! Hon ville visa när hon åkte ner från rutshkanan. Hon hasade sig ner låååånsamt och försiktigt. Dom andra mer eller mindre slängde sig ner från toppen. Dagisfröken Yvonne på Humlan i Täby kallade henne inte för Fröken Försiktig för intet. Trots denna försiktighet så tappade hon kontrollen på slutet och flög av kanan och landade på huvudet och armen. Aj,aj,aj! Nu hörde säkert hela Stonehaven att Eilika gjort sig illa. Hon låter nämligen som hennes mamma gjorde när hon slog sin när hon var liten. Som en mistlur! I alla fall gick det bra. Inget brutet men hon blev rejält skrämd och lite öm i armen. Tråkigt avslut på kalaset men hon fick några små tatueringar och en liten studsboll av mamman som tröst. Eilika var helt slut!

På kalaset vad dom 22 tjejer och dom hade inte fått någon mat att äta. Bara tårta och godis! Så energin tog slut helt och hållet i och med fallet. Försökte få i henne något att äta när vi kom hem men det gick inte så bra. Hon lekte lite men det var en hel del gnäll.

Sen kom Harald och Julius hem. Harald hade spelat golf och Julius hade sprungit typ 3000 varv runt rugby fältet på skolan för Relay for Life. Dom samlade in pengar till bla. ungdomsgården i "vår" kåkstad. Han var också helt slut. Gick som en gammal skröplig gubbe. Men hans lag hade sprungit flest varv och därmed tagit hem segern!

En lugn eftermiddag följde. Julius och Harald tittade på 2½ Men på TV, jag läste och Eilika hittade jag sovandes i sin säng! Hon hade bäddat ner sig och somnat. Hon har inte sovit middag sedan hon var 3 tror jag! Harald väckte henne försiktigt och flyttade henne till hans knä framför TV:n. Sen var det dags för middag. Eilika åt väldigt lite men hade ju fyllt på med mer godis som hon fått av pappa.

Fick i säng party tjejen i vanlig tid och hon somnade. Men beklagade sig lite över att hon mådde illa. Vad konstigt! Vid nio tiden ropade hon och då hade hon spytt upp middagen i sängen. Så kan det gå när man går på fest! Stackarn! Sanering av sängen och sedan somnade hon gott igen. I dag blir det operation äta ordentligt och inget godis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar