onsdag 11 april 2012

Lite störd

Ja, just nu känner jag mig lite störd över Eilikas skola! Flera småsaker som irriterar mig! Grrrrr.......

Det känns rätt så rörigt just nu faktiskt. Skolan började igår efter Påsklovet. Och igår var det första dagen som Eilika skulle gå på fritis efter skolan. Passar bra nu när Harald är borta för då slipper Lilla E åka med och skjutsa Julius till simningen. Nu får hon leka med kompisar istället för att sitta i bilen i drygt 1 timma. Så direkt efter skolan skulle hon gå till fritis och anmäla sig att hon var där.

Vi hade fått information om att aktiviteterna efter skolan skulle börja redan första dagen. Vi har anmält Eilika till Art Club denna terminen och där finns bara ett fåtal platser. Alltså viktigt att man verkligen går dit för många vill få plats. Jag hade redan i förrgår mailat fritisfröken och talat om vilka extra aktiviteter och vilka dagar Eilika ska gå. Jag hade skrivit in samma information i informationsboken som Eilkas fröken läser OCH jag hade noggrant informerat Eilika om att hon skulle gå till Art Club. Men............när jag hämtade henne strax efter fyra så var hon både ledsen och arg. Personalen hade inte släppt iväg henne till Art Club! Damen med huvudansvar bad så mycket om ursäkt och talade om att det var helt deras fel. Men vad fan hjälpte det?! Ja, ja! Nya friska tag!

Sen är det lite rörigt vilka dagar som barnen ska ha gympa kläder på sig eller med sig. Gäller samma dagar som förra terminen? Eftersom dom inte simmar nu när det är höst ska dom ha gympa kläder även på måndagar? Who knows?!

Det är ett evigt bytande av kläder för dessa småttingar. Och det blir ju som sagt var inte så roligt när tjejerna ska knöla av och på sig strumpbyxor. Tre gånger i veckan har dom gympa (tror jag) men på onsdagar får dom ha sina gympa kläder hela dagen. Alltså ingen uniform. Men idag hade dom visst inte gympa! Och så måste dom ju byta om till gympa kläder för vissa aktiviteter efter skolan också och det är alltid ont om tid.

Sen så kommer det hem massa olika böcker och häften med skolarbete. Det ska plastas in och det ska läsas och det ska klippas ut och det ska tränas. Dom håller på med typ 3 olika läsprojekt samtidigt och det är böcker som ska vara hemma, böcker som alltid ska finnas i väskan och böcker som ska tillbaka till skolan. Mycket rörigt!

Det tråkiga är att man aldrig får tillfälle att träffa hennes fröken. På morgonen är det samling ute på gården och sedan marcherar barnen in till sina klassrum. No parents aloud! Och efter skolan så är det ju fritis. Även om det inte skulle vara fritis så är fröken alltid på väg till någon extra aktivitet eller liknande. Man måste boka tid med henne! Eller kommunicera genom meddelande boken, vilken hon inte hinner titta i alla dagar. Ett schema skulle sitta fint tycker jag men det har vi inte fått något. Det är svårt att få ur en 6-åring vad dom gör på dagarna.

Och så är det då den eviga socker frågan! Senast idag kommer damen hem med en påse med godis! En unge i hennes klass fyllde år och dom vänliga föräldrarna hade gjort godispåsar till alla barnen! Tur att vi är SUPER duktiga med att borsta tänderna och att hon inte har anlag för fettma!

Så, tack för att jag fick gnälla av mig! Saknar den svenska skolan ibland faktiskt. Och IBLAND ångrar jag lite att vi satte henne i en så stor skola och inte på AISCT. Kommunikationen är lättare där och dom flesta föräldrarna har liknande värderingar som vi har. Men det blir nog bra! Hon lär sig MASSOR och det är väl ändå huvudsaken?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar